Kan je de zogenaamde ware liefde tegenkomen op jonge leeftijd?

Wat ik wil weten is: Is het mogelijk om als 16 jarige zoals ik iemand tegen te komen en vervolgens altijd bij elkaar blijft?

Of komt zoiets gewoon naarmate men ouder wordt?

Ik bedacht me namelijk net hoeveel mensen je wel niet kent die getrouwd zijn. Dat verbaast me.

Sorry voor de vreemdlopende zin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (10)

ja hoor, is 100 % mogelijk. Er zijn bergen voorbeelden te vinden als je er naar zoekt, van mensen die elkaar gevonden hebben tijdens hun schooltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik was ook 16 en was absoluut zeker. Inmiddels zijn we 32 jaar getrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Ik denk wel dat je een zekere mate van geluk moet hebben. Na je 16e maak je nog behoorlijk wat veranderingen door, zeker als je nog gaat studeren of op een andere manier een tijdje meer van mekaar gescheiden bent. Je kunt dan behoorlijk van elkaar af groeien en een andere kant op ontwikkelen, waardoor een relatie moeilijker wordt. Enuiteindelijk moet je er dan ook behoorlijk wat dingen (experimenteren, vrijheid, studentenleven) voor opgeven om je relatie te laten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ben er redelijk zeker van dat dit kan. Ik ben mijn vrouw ook op jonge leeftijd tegengekomen. Ik was toen 16. Veel mensen die ons nu zien, 19 jaar later, denken vaak dat we pas net een relatie hebben. Soms heb je gewoon de persoon die je zoekt al heel snel gevonden (hangt af van waar je in gelooft).

Als je niet direct bij iemand het gevoel hebt dat die persoon het voor je is, is dat waarschijnlijk ook zo. Ik zou ook zeker adviseren om niet op jonge leeftijd er van uit te gaan dat een relatie 'de relatie' is. Als het zo uitkomt, dan komt het zo, maar meestal leer je pas de juiste persoon kennen, wanneer je jezelf ook hebt leren kennen.

Geniet van je leven tot je een jaar of 20 bent, dan heb je alle tijd gehad om jezelf en de soort persoon die bij je past te leren kennen. Het is gewoon afhankelijk van je leefsnelheid en wat je zelf wilt. (een albanese vriend van me is opgevoed met het idee dat je jong trouwt, hij vindt de nederlandse gedragsmanier met betrekking tot relaties dan ook wat moeilijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een liefde tegenkomen, waar je een standvastige band mee ontwikkelt. Er zijn echter heel veel potentiele liefdes waar dit mee zou kunnen; het is maar net welke je pad kruist.
Als zich eenmaal een relatie heeft ontwikkeld, sta je minder open voor andere potentiele liefdes, omdat je je huidige relatie niet op het spel wil zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn zeventiende mijn man leren kennen en nu nog samen en zeer gelukkig. (ik ben 32)
Het kan dus zeker wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, ouders van een vriend van me zijn inmiddels zijn in de 40 en hebben 4 kinderen en zijn al vanaf hun 17e samen. Mooi toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook ik en mijn huidige man zijn ervaringsdeskundigen. Intussen 16 jaar bijeen, elkaar ontmoet toen we 16 en 18 jaar waren. Intussen al veel verschillende relaties gehad met hem. Zoals je evolueert in je eigen ontwikkelingspsychologie, zo evolueert ook de relatie. Romantisch, maar het heeft ook nadelen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is pas echt sterk: een oom en tante van mijn vader kennen en verkeren met elkaar sinds de bassisschool. Toen ze net kleuter-af waren. Ze zijn nu tussen 50 en 60 schat ik en al heel wat jaren gelukkig getrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun partner rond die leeftijd leren kennen, en tot hoge leeftijd gelukkig zijn bij elkaar. Dus ja, dat kan.

Overigens geloof ik niet in het bestaan van *de* ware. Al was het maar omdat ik het een deprimerend pessimistisch idee vind. Stel dat jouw ware toevallig wordt geboren in een dorpje in Tibet? Stel dat jouw ware als kleuter is doodgereden door een dronken automobilist? Ben je dan gedoemd nooit je ware te ontmoeten? Dat kan ik niet geloven. Er lopen veel potentiële waren rond. Met wie van die potentiële waren het wat wordt, ligt aan het moment waarop en de situatie waarin je elkaar leert kennen.