Wat maakt een groepering een terroristische groepering?

Stel, er is in een land een groepering die tegen zijn overheid vecht. Wanneer noem je zo'n groepering dan terroristen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zodra een groepering die tegen zijn overheid vecht geweld gaat gebruiken of dreigt te gaan gebruiken, wordt van een terroristische groepering gesproken.
In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers.

Toegevoegd na 2 uur:
Zinvolle aanvulling van Computoon:
‘Overheid’ moet een overheid zijn die op rechtmatige wijze aan de macht is gekomen.
Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog had de bezetter zich de macht van de overheid toegeëigend. Degenen die zich daartegen met geweld verzetten, waren geen terroristen.
Wanneer spreek je van ‘vrijheidsstrijders’ en wanneer van ‘terroristen’? Dat standpunt is een politiek standpunt.
SimonV
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Volgens mij hoort hier nog wel bij dat die 'overheid' een overheid moet zijn die op rechtmatige wijze aan de macht is gekomen. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog had de bezetter zich de macht van de overheid toegeëigend. Degenen die zich daartegen met geweld verzetten, waren geen terroristen. En wanneer spreek je van 'vrijheidsstrijders' en wanneer van 'terroristen'? Dat standpunt is een politiek standpunt.
Een terroristische groepering wil terreur uitoefenen. Zij hebben een gezamenlijke ideologie of een streven en willen die bereiken ten koste van alles.
Zij dreigen de maatschappij te ontwrichten en deinzen er niet voor terug om geweld te gebruiken om zo mensen te dwingen zich aan hun ideeën te onderwerpen.
Terreur is dwang uitoefenen en willen overheersen.

Terrorisme is altijd bedoeld als strategisch dwangmiddel en in ons land wordt dan ook het plannen en uitwerken van geweldsdaden alleen al als terrorisme gezien. Er hoeven nog geen daadwerkelijk daden zijn gepleegd, maar alleen het traject ernaartoe is al een reden om in te grijpen. Dit is voor Nederland al genoeg om de groep aan te pakken, als terroristische groepering. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Nu is er echter ook zoiets als extremisme en extremistische groepen worden niet direct als terroristische groep gezien. Extremisten hebben ook bepaalde ideeën of een ideologie die zij willen doordrukken. Zij beginnen vaak als activisten en voeren acties middels protestborden/-bijeenkomsten, via de media of door de politiek te beïnvloeden. Wanneer zij echter overgaan tot het plegen van (gewelddadige) acties , het sturen van dreigbrieven, chantage enz. dan hebben we met extremisme te maken.

Het verschil tussen extremisme en terrorisme is er dus wel degelijk. In de taal van een terrorist zit een dreiging, worden doelen of personen genoemd en heerst de intentie om de samenleving te ontwrichten. Voor terroristische groeperingen ligt de strafmaat en vervolging hoger dan voor extremisten, hoewel ze beiden terreur uitoefenen.
amc