Is de vulcaanuitbarsting in Indonsie een straf van God of een normaal natuurverschijnsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
wat zouden die mensen in dat land misdaan moeten hebben dan?
Dat zou ik graag willen weten, van de mensen die denken dat het een straf van God is.
Waarom krijgen ze straf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat ik altijd een eng idee vind? Dat er mensen zijn die niet alleen geloven dat er een god bestaat die straffen uitdeelt in de vorm van natuurrampen, maar die zo'n god ook nog wensen te aanbídden.

Antwoorden (11)

Natuurverschijnsel...of wil jouw'n god deze mensen zo straffen,terwijl de meeste mensen in dat land niet eens in hem geloven?En mocht het wel een straf van die god zijn...wat een ****** is hij dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je nu zelf? Denk je nu echt dat God daar boven in de hemel op een luie stoel zit, met een toverstok in de hand, en zegt: "Simsalabing, doe mij maar een vulkaanuitbarsting"
Dit zijn gewoon natuurverschijnselen en verder niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar aan, aan wie je het vraagt.
Voor de meeste mensen zal gelden, dat dit een natuurverschijnsel is, en dat geldt (gelukkig!) ook voor de meeste christenen.

Maar er zijn ook christenen, die er als de kippen bij zijn, om zo'n ramp te verklaren, als een straf van God. Dat heb je bij de tsunami gezien, 9/11 in New York, en er zijn zelfs lieden die allerlei wetenswaardigs over het ingrijpen van God in Auschwitz ventileren. Gelukkig is dat een heel kleine groep. Ze zijn meestal minder snel met hun zekerheden over het oordeel van God, als het een "straf" is, die ze zelf ondergaan.

Tenslotte zijn er ook christenen die het niet weten, en het ook niet zo nodig hoeven te weten. Er wordt immers in de Bijbel wel degelijk gesproken over straf van God, maar het is voor deze mensen de vraag, in hoeverre de Bijbel hierin toepasbaar is in het heden. Zij weigeren een oordeel uit te spreken of iets een straf is van God, vooral als het over anderen gaat, omdat zij niet op de stoel van God willen gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt moeilijk staande houden dat iedere natuurramp een straf van God is. De Merapi is een van de meest actieve vulkanen ter wereld en daar is dus heel vaak wat loos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als God al zou bestaan, gaat hij zich echt niet bezighouden met het verzuren van het leven van een aantal willekeurige mensen. Dan zijn er wel grofstoffelijker methoden denkbaar. En waarom zouden die mensen daar gestraft moeten worden en veruit de meeste andere mensen niet ?
Het is een natuurverschijnsel, zoals er zoveel natuurverschijnselen zijn die ons het leven soms moeilijk of onmogelijk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, als het al een straf van een of andere god zou zijn (je geeft niet aan om welke van de vel goden het zou gaan, tenslotte), dan komt de vraag waarvoor de straf gegeven wordt, en of dat niet op een efficiëntere manier kan worden gedaan, zonder de ongetwijfeld onschuldige slachtoffers die nu ook getroffen zijn. Dan kun je je gaan afvragen of deze uitbarsting de enige straf van god is, of dat al die andere uitbarstingen dat ook zijn. Dan kun je je gaan afvragen of alleen vulkaanuitbarstingen een straf van god zijn, of ook verschijnselen als orkanen, overstromingen, aardbevingen, etc. - allemaal met dezelfde vervolgvragen; "waarom, en kan dat niet gericht, zonder al die onschuldige slachtoffers". Het is ook nog de vraag of überhaupt de gene die gestraft zou moeten worden ook daadwerkelijk getroffen is.

Ik bedoel, als ik een god zou zijn geweest die het nodig zou vinden om af en toe een straf uit te delen, en ik zou almacht of iets dergelijks tot mijn beschikking hebben (dan ga ik er even vanuit dat je met god de plaatselijk meest aangehangen god bedoelt), dan zou ik er voor zorgen dat ik juist expliciet alleen de personen straf die gestraft moeten worden, op zo'n manier dat bovendien geen twijfel bestaat over het feit dat ik dit als god zijnde heb uitgevoerd. Zo verwijder je alle twijfel over waarom het gebeurt is, geef je als god aan dat je sommige gedragingen niet tolereert, en worden de omstanders niet gestraft voor iets waar zij totaal geen invloed op hebben kunnen uitoefenen. Als ik bijvoorbeeld een dictator weg zou willen ruimen, zou ik niet tegen een ander staatshoofd zeggen dat hij zijn leger die kant op moet sturen, met jarenlange oorlog en vele onschuldige slachtoffers tot gevolg - slachtoffers die het al slecht hadden - maar ik zou gewoon dat staatshoofd opruimen.

Als je daarentegen uitgaat van een normaal natuurverschijnsel, dan is het gewoon stom toeval en pech voor de mensen die toevallig op dat moment op die plek waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat zo is is god een moordenaar, dus ik denk een natuurverschijnsel.
Zou ook Donar kunnen zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft het inderdaad altijd gemunt op arme mensen; je ziet dan ook nooit een vulkaanuitbarsting in Amsterdam, Parijs of Londen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee geen straf van God!
Natuurrampen zijn niet te vergelijken met de oordelen van God waarover in de bijbel wordt gesproken.
God is bijvoorbeeld selectief; hij kan in het hart van afzonderlijke personen kijken en vernietigt alleen slechte mensen (Genesis 18:23-32).

Bovendien waarschuwt God eerst om rechtvaardige mensen de gelegenheid te geven te ontkomen.

Natuurrampen slaan echter meestal zonder waarschuwing toe en doden en verwonden mensen zonder onderscheid.
Tot op zekere hoogte hebben mensen zulke rampen verergerd doordat ze het milieu hebben aangetast en bouwen in gebieden waar kans bestaat op aardbevingen, overstromingen en extreme weersomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle eerstgeborenen in Egypte waren slechte mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat u God vergelijken met een mens?
Gaat je uw rechtvaardigheid,boven Gods rechtvaardigheid plaatsen? God is de eigenaar en maker van gans het universum.
Heeft hij niet het recht voor maatstaven uit te vaardigen? Wanneer God leven ontneemt,dat hem eigenlijk toebehoord,wat van hem is,kan hij dit leven ook teruggeven. (Handelingen 24:15) . . .en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.
Kimath
13 jaar geleden
De vraag van simplynotedible is hiermee niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat mijn eerste zinnetje van mijn antwoord ,duidelijk genoeg was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aimeeTJE; "Alle eerstgeborenen in Egypte waren slechte mensen?" is een ja/nee vraag. Ja, alle eerstgeborenen in Egypte waren slechte mensen, of Nee, niet alle eerstgeborenen in Egypte waren slechte mensen. Uit jouw betoog kan ik niet afleiden of alle eerstgeborenen in Egypte slechte mensen waren. Het enige wat ik eruit haal, is dat je opzichtig de kwestie omzeilt, en er een poging tot preken aan vast probeert te plakken.
Als de christelijke god hier inderdaad de hand zou hebben, dan zou er net als bij de mafiosie in de US begin vorige eeuw direct een bendeoorlog uitbreken tussen God en Allah, die hoogstwaarschijnlijk en gelukkig wordt gewonnen door Allah, want een God die zulke dingen doet moet met wortel en al uitgerukt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik lees nergens in de vraag dat het over een christelijke god gaat, je kunt niet weten niet welke god bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O nee? In de vraag wordt god genoemd.
God is de christelijke baas van het zaakje,
Allah is het mohammedaanse opperhoofd en
Jaweh is het joodse opperhoofd. Vrager schreef god, dus is het de christelijke god, tenzij jij natuurlijk Zeus bedoelt of de god van de merapie, of Bachus, de god van de fles met alcohol
Kimath
13 jaar geleden
excuses, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Een normaal natuurverschijnsel!

Een vulkaan is nu eenmaal geen terp!