Stereotypes ontstaan voornamelijk door ervaring. Als jij alleen Finnen kent die stelen zijn alle Finnen dieven. Als een groot deel van de mensen die golft bekakt of arrogant is maken je hersenen er een stereotype van. Dit is handig want wanneer je iemand ziet die golft heb je al een patroon in je hoofd van hoe deze persoon is. Dus kun je al bij voorbaat zo reageren als het beste past bij dit stereotype.

Vanuit de evolutie is dit gedrag heel goed te verklaren, want als je elk persoon (de buschauffeur, de persoon achter de kassa, de bedelaar enz) apart moet beoordelen als nieuw heb je constant een achterstand om de automatische beoordeling.

Dat dit werkt wijst ook uit dat stereotype meestal juist zijn. Wanneer dit niet het geval zou zijn had deze reflex niet meer bestaan.

Mensen bedenken geen stereotype maar merken deze op. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het recente 'metroman'. Een marketeer heeft deze term bedacht maar de trend dat een groep mannen beter voor zichzelf zorgt bestond al eerder.
Het stereotype is dan voornamelijk het etiket dat op bestaand gedrag geplakt wordt.

Tegenwoordig is naast eigen ervaring ook ervaring in de media van invloed op stereotypes. Dit is een van de redenen dat gezegd wordt dat bijvoorbeeld Wilders vreemdelingenhaat aanwakkert. Mensen nemen automatisch een stereotype aan als ze iets maar vaak genoeg horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens Leerssen (2000) dateren historische processen van nationale stereotypering in Europa vanaf de consolidatie van Europese natiestaten in de zeventiende eeuw. Binnen de geopolitieke grenzen van de staat, werd door de regerende klasse de Idee van de 'Volksgeist' uitgewerkt in theorieën en praktijken tot 'natie bouw' (nation building) ten einde regionale culturen te consolideren tot een veronderstelde nationale eenheid (Leerssen 2000)[4] Beelden van 'de typische Nederlander, Italiaan, Duitser of Fransman' werden toen gecreëerd. Hierbij wordt door sociale groepen verondersteld dat, op basis van een selectie van toegeschreven en 'kenmerkend' genoemde eigenschappen, de 'Nederlander' bijvoorbeeld om de ‘typische nuchterheid’ verschilt van de 'chaotische, uitbundige Italiaan' (Veeger 2004: 287-291)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stereotypen worden gevormd door onze ervaringen en culturele vormingen. Het zijn ‘overtuigingen’ over bepaalde groepen. Auto’s rijden, vogels vliegen, vrouwen zijn zachtaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit gemiddelde waarnemingen in een bepaald tijdperk, danwel waarnemingen (al dan niet correct) overgenomen van een populist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels natuurlijk doordat veel groepen mensen (volken, culturen, kleuren, talen) inderdaad vaak frappante overeenkomsten vertonen, die nu eenmaal meer opvallen dan de grote onderlinge verschillen.

Daarnaast heeft de mens van nature sterk de behoefte om de wereld een beetje overzichtelijk in te delen teneinde het overzicht een beetje te houden. Dingen indelen in bepaalde categorieën, en dus ook mensen, is daar een logisch gevolg van.

Tenslotte wordt het beeld dat je van een bepaalde groep hebt, sterk beïnvloed door je eigen ervaringen met mensen uit die groep. Vooral wanneer dat geen persoonlijke ervaringen zijn maar incidenten die aandacht krijgen uit de media, ligt het gevaar van stereotypering op de loer.

Klein voorbeeldje :

Ik had nooit specifieke vooroordelen of negatieve gedachten over zigeuners. Wel een bepaald beeld natuurlijk, dat voornamelijk voortkwam uit (romantische) verhalen, films en spellen waarin ze als een wat mysterieus, zwaar onderschat en goudeerlijk, vrolijk en wijs. En ja, ik kende ook het stereotype van liegen en bedriegen en stelen enzo, maar dat was natuurlijk sterk opgeklopt door de media, mensen begrepen ze niet, affijn, die hele politiek correcte blabla.
Toen kwam er een Roma-familie in het huis naast me wonen. En bleek al snel dat - hoe zeg ik dit netjes - mijn eigen beeld enigszins geromantiseerd was door jarenlang Tina lezen, en het hardnekkige foute stereotype toch niet helemaal op lucht en vooroordelen gebaseerd bleek te zijn.

Zo zal er voor elke denkbare bevolkingsgroep een pakket bevindingen, feiten, aannames en ervaringen zijn waarop we stereotypen baseren. En is het aan iedereen persoonlijk om je bewust te zijn van de vooroordelen die jij vertegenwoordigt, wat je daar aan kunt doen, en zelf er altijd voor waken iedereen op zijn eigen merites te beoordelen. En daar zullen altijd mensen bij zijn die zich helemaal gedragen naar het stereotype, maar ook mensen die totaal niet aan die verwachtingen en dat beeld te doen. De kunst is je er van bewust te zijn dat niet iedereen aan alle stereotypen beantwoord. Maar moeilijk is dat soms wel. Sommige zijn namelijk helemaal waar, maar sommigen ook helemaal niet.