Een handeling kan fout zijn, dat maakt een persoon nog niet slecht...wanneer mag je dan wel spreken van een slecht persoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wanneer is een persoon slecht is je vraag... Daaraan gaat de vraag vooraf: kan een persoon slecht (of goed) zijn? Of zijn personen niet goed of slecht, maar alleen hun handelingen?
Ook is dit een subjectieve vraag: een eenduidig antwoord valt hier niet op te geven. Je antwoord hangt af van je mensbeeld.
Mijn opvatting hierin is dat mensen niet slecht kunnen zijn; alleen hun handelingen zijn het. Als mensen toch slecht zouden kunnen zijn, dan zou ik zeggen: wanneer ze erg veel slechte dingen doen. Bijvoorbeeld: Bin Laden. Of Saddam Hussein.
De overbuurjongen die altijd zijn broertje pest is in mijn mening dus niet slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een slecht persoon is in mijn ogen iemand die foute handelingen doet uit eigen vrije keuze en er geen spijt van heeft.

Natuurlijk kan iedereen een foute handeling doen, maar als je er spijt van hebt ben je dus geen slecht persoon. Een slecht persoon wil foute handelingen doen, en voelt er ook geen spijt bij, maar zal er eerder van genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand doelbewust foute handelingen blijft uitvoeren en niet is staat is om daar berouw over te hebben. Dus uit zichzelf daar niet mee zal stoppen.
Amadea
13 jaar geleden
Als je vraagt wanneer je MAG spreken van een slecht persoon, dan zou er een (ongeschreven) wet zijn die dat zou voorschrijven. Ook ga je uit van een normering over goed en slecht. Of goed en fout.

Ik geloof wel dat er wetten zijn die voor alle schepsels gelden. Ook geloof ik in een normering voor alle schepsels. En als ik het heb over schepsels, dan zul je wel begrijpen dat ik geloof dat die komen van de Schepper.

Als ik zijn Boek lees (ja, ik bedoel de Bijbel) dan maak ik daar uit op dat je met de mens twee kanten op kunt: de goede en de slechte kant. Ook lees ik dat de mens van nature geneigd is naar het slechte. Maar ik lees ook dat God de mens onvoorwaardelijk liefheeft terwijl Hij de zonde haat.

Als je de onvoorwaardelijke liefde leert kennen, dan zul je merken hoe dat werkt. Een grondige hekel kunnen hebben aan iemands gedrag of uitspraken, maar tegelijkertijd die persoon van harte kunnen liefhebben. Gruwelijk kwaad kunnen worden om de dommigheid, koppigheid of andere onhebbelijkheid die je bij je geliefde ziet, en aan de andere kant een onstuimige, diepe liefde voelen voor die sufkop.

In de wat oudere kinderboeken en de goedkope B-films smullen we van de good guy en de bad guy. Mensen die volkomen goed zijn en handelen en mensen die in en in slecht zijn. In het dagelijkse leven kun je ook zo naar de mensen om je heen kijken. Het is alleen een tunnelvisie waarbij je een ander te makkelijk veroordeelt. Als een ander het bij jou doet, dan merk je pas hoe bekrompen zo'n mensbeeld eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens heeft alles in zich. Het goede maar ook het kwade. We hebben allemaal wel eens een slechte gedachte gehad . Niemand uitgezonderd ! Er zijn geen slechte mensen, er zijn alleen goede mensen die slechte dingen doen, en slechte mensen die goede dingen doen. Dat wordt mede bepaald door opvoeding, aanleg, omgeving, sociale contacten etc.
Je moet een Mens niet straffen, alleen zijn handelingen .