Kan je menselijke emotie en reactiepatronen omschrijven en uitschrijven in een registerboom? Bestaat zoiets al?

Voorbeeld: Kan je emoties en reacties uitschrijven in een register?
Bijvoorbeeld, jaloezie leidt tot eenzaamheid, deze eenzaamheid leidt tot haat. Deze emotie leidt tot reactie. etc etc

voorbeeld: aanzien leidt tot macht, macht leidt tot waanzin, waanzin leidt tot oorlog, oorlog leidt tot vrede

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan wel, je zou er zelf een kunnen maken. Ik zou er persoonlijk geen een willen maken. De menselijke emoties laten zich niet zo makkelijk vangen in een schematische voorstelling.
Hieronder zie je twee afbeeldingen, een met een boomstructuur (dit is denk ik wat je bedoelt) en een met een spiraal, wat mij betreft is dat laatste vaker van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het bestaat niet omdat het geen vast uitgangspunt of gevolg is voor deze emoties/eigenschappen.

het verloopt bij iedereen anders want er zijn vele factoren die hier in meespelen.