In het Hindoeïsme en Boeddhisme heb je het kastenstelsel. Is er in Nederland ook een voorbeeld van?

Zijn er in Nederland ook voorbeelden van ongelijkheid in de samenleving die lijken op het kastelstelsel? Welke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
of het lijkt op het kastenstelsel weet ik niet, maar er zijn zeker groepen die een voorkeursbehandeling krijgen, er zijn groepen die overal voor op mogen draaien en er zijn ook nog eens instituties die boven de wet staan

Het beste antwoord

theoretisch is er geen kastensysteem in Nederland maar in de vorm van het milieu waar je vandaan komt wordt je naar mijn mening deels in een rang geplaatst.

Als je bijvoorbeeld uit een familie en buurt komt waar iedereen loodgieter/buschauffeur/klusjesman/kassajuf is, dan is de kans erg groot dat jij ook in die klasse terecht komt.

Dit geldt hetzelfde voor mensen de uit een artsen/advocaten familie komen.

Tevens krijg je grotendeels ook je accent uit je milieu mee waardoor je in bepaalde situaties wel of juist niet serieus genomen wordt.

Het is ook een feit dat mensen je anders behandelen als je goed of minder goed gekleed bent. Dat merk ik zelf heel erg in mijn buurt. Als ik m'n ouwe leren jackie en trainingsbroek aantrek zijn mensen minder aarding dan wanneer ik mijn nette jas en broek aan heb.

In principe is er dus geen kastensysteem, maar we hebben wel manieren en dingen om mensen in een bepaalde klasse te schatten en ook zo te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dit is tot nu toe de beste uitleg!
Het is dat ik geen level 2 ben, maar anders had ik het een duim omhoog gegeven!

Andere antwoorden (4)

Er wordt veel gediscrimineerd op basis van opleiding, dat geeft namelijk een (stereotiep) beeld bij mensen.

Bijv.

(V)MBO'ers zijn dom.
(V)WO'ers zijn slim.

Dit is natuurlijk het toppunt van generalisatie maar het gebeurt zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van vrouwen in het algemeen. Vrouwen moeten harder werken om zich waar te maken in een mannenmaatschappij en verdienen nog steeds niet hetzelfde geld voor hetzelfde werk. Dus......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Boeddhisme als geloof, kent geen kastensysteem. In veel landen waar het Boeddhisme floreert, kent men een kastensysteem, maar dit is sociaal-maatschappellijk-cultureel gerelateerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst en vooral heb je in West-Europa geen kastenstelsel. In een kastenstelsel wordt je opgedeeld en als je in één van die kastenstelsel geboren bent dan zul je ook in die kaststelsel blijven. Wij, in West-Europa hebben dat nooit gehad zover ik weet. Wij hadden wel een standenmaatschappij: een boerenstand, adel en dan de geestelijke. Vervolgens kwam de burgerij erbij. Na de Industrialisering of de intrede van de Industriële revoluties kwamen wij terecht in een KLASSENMAATSCHAPPIJ. Wij worden nog steeds opgedeeld maar de kans is nu groter dat we eruit kunnen geraken.

De Klassenmaatschappij zijn de arbeiders onderaan daarna de middenstanders dat is de kleine burgerij en de hogere klasse namelijk de burgerij die hoogopgeleid zijn en veel verdienen. Dus nu kun je van de arbeiders naar de kleine of hogere burgerij of van kleine burgerij naar de hogere burgerij.

Theoretisch gezien kun je omgekeerd gaan maar dat zou niet ideeal zijn. Wij worden dus nog opgedeeld, maar men kan eruit geraken. Hangt af van de omstandigheden. Bijvoorbeeld als je ouders van de arbeidersstand zijn en je volgt hun voetstappen, dan ga je effectief daarin blijven. Maar door het ONDERWIJS wat vroeger beperkt was, kan men nu hoger gaan. Dan heeft de persoon een grotere sociaal aanzien. De levenstijl verandert en dan heb je ook hogere levenskansen. Je gaat langer kunnen leven.

Dus ik zou zeggen, laat het onderwijs niet vallen en ga ervoor, ook al zal het onderwijs 1/6 of 1/8 van uw levensjaren kosten, het is een vereiste om later een hoge levensstandaard te hebben.