Waar zijn de cijfers te vinden over hoeveel criminelen het kiesrecht is ontnomen in Nederland?

3 maanden geleden
1.3K
ronron1212
3 maanden geleden
Alleen in bijzondere omstandigheden kan iemand uit het kiesrecht worden ontzet. Hiervoor is altijd een uitspraak van de rechter nodig. Dit zullen er dus maar heel weinig zijn tot misschien wel 0
PvW
3 maanden geleden
Bedankt! Ik heb alleen wel een bron nodig, is er een plek waar ik deze cijfers kan vinden?
teusvh
3 maanden geleden
Weet zo ook geen bron. En eerlijk gezegd heb ik er nooit van gehoord dat de rechter dat in zijn uitspraak opnam. Terwijl ik best veel jurisprudentie en juridische vakbladen lees.
ronron1212
3 maanden geleden
Dit gebeurt ook niet bij criminelen maar bij mogelijke verkiezingsfraude
ronron1212
3 maanden geleden
Als de rechter iemand veroordeelt tot een vrijheidsstraf van ten minste een jaar, dan kan hij deze persoon als bijkomende straf het kiesrecht ontnemen. Dit mag alleen bij bepaalde door de wet aangewezen misdrijven, zoals het gebruik van nagemaakte of vervalste verkiezingsbescheiden, tenzij men niet van de namaak of de vervalsing op de hoogte was. Ook kan worden gedacht aan het bezitten van een verzameling van stempapieren om deze te gebruiken of te laten gebruiken.
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/stemmen/uitsluiting-kiesrecht

Geef als eerste antwoord