kan het gevolgen hebben voor de uitslag als je bij verkiezingen je stem verloren laat gaan?

dus als je niet gaat stemmen, blanco stemt of ongeldig stemt. kan dat op de een of andere manier de uitslag beinvloeden bijvoorbeeld omdat grote/kleine partijen daar voordeel bij hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, de zetelverdeling gebeurt nl. uitsluitend op basis van de uitgebrachte geldige stemmen. Met een blanco of ongeldige stem verhoog je alleen het opkomstpercentage, en door niet te stemmen verlaag je dat. Dat blanco stemmen naar de grootste partij zouden gaan, is een wijdverbreid misverstand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat kan wel degelijk effect hebben. Stelje voor dat er helemaal niemand gaat stemmen, Dat heeft toch zeker wel gevolgen voor de uitslag. Stel je alleen maar voor dat er helemaal niemand gaat stemmen.
Maar meer realisitisch: Het is mogelijk dat er voor de laatste twee te verdelen zetels precies evenveel stemmen zijn. Dan wordt er geloot. Maar als jij ook (geldig) was wezen stemmen had je wel het verschil kunnen maken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel een erg theoretische reactie, teusvh. Wie zegt nl. dat de vragen steller gestemd zou hebben op een van de twee partijen die evenveel stemmen hadden? En dat er helemaal niemand gaat stemmen is nog veel onwaarschijnlijker.