Moet de winnaar van de Tweede Kamer verkiezingen verplicht plaatsnemen in het Kabinet?

Stel dat het de winnaar van de Tweede Kamer verkiezingen niet lukt om een meerderheid te krijgen in een coalitie, kunnen andere politieke partijen dan zonder de winnaar een coalitie vormen? Of moet de winnaar van de verkiezingen altijd in het kabinet plaatsnemen, zelfs als het vormen van een Kamermeerderheid niet lukt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet. Het is in omstandigheden goed denkbaar dat geen enkele partij wil samenwerken met een winnende partij. Dan kunnen de resterende partijen samen een coalitie vormen die ook een meerderheid van de uitgebrachte stemmen vertegenwoordigt.

Minderheidskabinetten komen ook voor. Van oktober 2010 tot november 2012 vormden VVD en CDA het kabinet. Die vertegenwoordigden echter een mimderheid van de uitgebrachte stemmen. Het kabinet kreeg echter "gedoogsteun" van de PVV.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Beter verwoord.

Andere antwoorden (2)

Nee. Niks is in deze verplicht. Men kan ook nog een minderheidskabinet vormen. Dus minder dan de helft van het aantal zetels. Maar als niks lukt kan men ook kiezen om oppositie te voeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. In 1977 had de PvdA de verkiezingen gewonnen en was de grootste partij, maar toch kwamen zij in de oppositiebanken terecht. CDA en VVD vormde toen het kabinet die de PvdA buitensloot.