Waarom stemt het noorden op de PvdA?

In de gemeentes Urk en Staphorst wonen streng christelijke mensen, zij stemmen met name op de SGP wat in die zin dan begrijpelijk is.

Maar welke mentaliteit heerst er in het Noorden van het land om op de PvdA te stemmen? Het is erg opvallend dat alleen het Noorden rood is gekleurd met PvdA stemmen.

Welke PvdA ideologieën komen overeen met de mentaliteit van Noordelingen?

Afbeelding betreft de uitslag van de verkiezingen 2012.
Blauw = VVD
Rood = PvdA

Picture for question
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Voor een deel is het traditie. Mensen zijn van oudsher meer gewend om PvdA te stemmen in die regio. Een in mijn ogen belangrijker oorzaak is hetzelfde kaartje als je bij je vraag hebt neergezet, maar dan niet met stemgedrag maar met besteedbaar inkomen per inwoner. Mensen laten zich vaker vooral leiden door hun eigen portemonnee.

Mensen in het Noorden hebben zoals je kunt zien gemiddeld genomen een veel lager inkomen dan mensen uit de Randstad. Daarom zijn ze eerder geneigd om te nivelleren en vinden ze dat de rekening best bij de 'rijkere' Nederlander neergelegd kan worden.

Die rijkere Nederlander woont gemiddeld genomen weer vaker in de randstadprovincies. Zij zijn minder geneigd te delen met minder bedeelden en stemmen daardoor conservatiever.

Daarbij speelt ook de hypotheekrenteaftrek een belangrijke rol. De huizenprijzen liggen in de randstad vele malen hoger dan in de Noordelijke provincies. Hoewel mensen een hoger inkomen hebben in de Randstad zijn ze van hun inkomen een veel groter deel kwijt aan hun huis. De huizenprijzen zijn namelijk veel hoger in de Randstad dan in de Noordelijke provincies. Afschaffen van de hypotheekrenteaftrek treft hen dus onevenredig zwaar. De PvdA wil ook bestaande hypotheken aanpakken en dat kost al gauw honderden euro's per maand. In het Noorden zijn de huizenprijzen veel lager en is er dus ook minder weerstand tegen het afschaffen of beperken van de renteaftrek. Een vrijstaande woning in Groningen (2 ton) bij een inkomen van 40.000 euro levert bij 5% rente een aftrek op van 350 euro per maand. Dezelfde woning kost in de Randstad gemiddeld 5 ton. Bij een inkomen van 80.000 euro levert 5% rente een aftrek op van 1083 euro per maand.

Het zijn natuurlijk maar rekenvoorbeelden en het geldt niet voor iedereen in dezelfde mate, maar het scheelt natuurlijk nogal wat of je voor of tegen afschaffen van de renteaftrek bent of je een paar honderd, of meer dan duizend euro per maand moet inleveren.

Dat zijn volgens mij dus de voornaamste redenen waarom de Noordelijke provincies veel linkser stemmen dan de Randstad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal de uitzondering zijn die de regel bevestigt ;)
corzijlstra
11 jaar geleden
Het gaat om noord Nederland en de rest van Nederland. Die
rest bestaat niet alleen uit de randstad. Zijn de huizenprijzen in oost Nederland hoger dan in noord Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch klopt er niets van je hra berekening en je gevolgtrekking: je vergelijkt nu een laag inkomen met een hoog inkomen. Logisch dat diegene met dat hoge inkomen meer hra krijgt maar diegene met dat lage inkomen kan toch ook geen cent missen van die hra? Verder: de huizenprijzen zijn goedkoper dus je koopt daar meer huis voor dezelfde prijs: gevolg is dat er geen verschil is tussen de mensen in de randstad en in groningen! De hra zal voor beiden evenveel gevolgen hebben voor de portemonnee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: natuurlijk klopt de berekening wel; al is het inderdaad niet de enige oorzaak, het speelt wel een belangrijke rol. mensen met een laag inkomen worden gecompenseerd met zorgtoeslag, kindtoeslag enz enz. voor hen is de hra een van de vele extraatjes. als je gelijk had dat mensen in het noorden net zo hard worden getroffen door afschaffing van hra als mensen in de randstad dan zou er in het noorden een stuk rechtser gestemd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cor: kijk eens goed naar het oosten: ook daar de nodige rode gemeenten. weet je, ik beweer niet dat het de enige oorzaak is, maar dat het in belangrijke mate meespeelt valt niet te ontkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen richten hun hele leven in nav hun inkomsten en uitgaven en niemand is blij als men zomaar 200 euro per maand minder heeft. Dus inderdaad jouw conclusie klopt niet want dan hadden ze inderdaad meer op de VVD gestemd. Dat was precies mijn punt. Iedereen koopt een huis naar vermogen en juist daar kun je sneller een huis kopen. De HRA is dus NIET de reden dat er daar meer rood gestemd wordt. Ik vind het ook nergens terug in de door mij gevonden bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder kun je alleen de huizenprijzen vergelijken in Oost-Groningen, Zuid-Limburg en Zuid-Zeeland. De prijzen in het oosten liggen een stuk hoger dan in het noorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
benieuwd naar jouw antwoord dan pelle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal dan verwijderd worden omdat het een deel van jouw antwoord (zonder de hra) en een deel van het eerste antwoord zou bevatten. Echt: die hra hoort er gewoon niet bij als argument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt: er zijn grote groepen kiezers die juist wel op de vvd stemmen vanwege hun standpunt inzake de hra en voor anderen (oa in het noorden) is dat veel minder van belang en is de pvda dus een aantrekkelijk alternatief. als je mij niet gelooft, vraag het maurice de hond. je verhaal over als huizen goedkoper zijn dat je dan een duurder huis koopt gaat ook niet op. nederland geeft gemiddeld 31% van haar inkomen uit aan woonlasten, in het noorden ligt dit percentage onder de 20. nogmaals: ik noem het niet als dé reden (ik begon met een paar anderen), maar het is zeker wel een van de redenen. het gaat niet om de bedragen die ik noem, want dat verschilt natuurlijk veel per persoon, per gemeente enz maar het algemene beeld klopt wel degelijk.

Andere antwoorden (1)

Dat komt eigenlijk door de landarbeiders staking uit 1929, waarbij de combinatie van een onverzoenlijke houding van de hereboeren en het gebruik van veelal christelijke stakingsbrekers om de oogst toch binnen te halen.

De staking is toen niet succesvol gebleken, maar de gevolgen ervan zie je nog steeds terug op de kaart van de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij krijg je een plusje. Ik heb de link bekeken en daar staat inderdaad in hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Historisch correct, maar of dat nu nog een reden is? Vrijwel iedereen die toen werkte (of staakte) is nu dood. Misschien speelt het in sommige families nog mee, maar of ditde belangrijkste reden is... ik denk hetniet