Aan wie mag je allemaal volmacht geven?

Mijn vader kan aankomende woensdag niet stemmen (hij is op vakantie) en wil dus graag volmacht over zijn stem geven aan iemand anders. Nu ben ik 17 en mag ik dus niet stemmen, wat ik erg jammer vind. Mag hij zijn volmacht ook aan mij geven, of alleen aan iemand die 18+ is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Alleen aan iemand die zelf ook gaat stemmen, jij bent nog te jong. Eerst een formulier aanvragen bij de gemeente dan beiden ondertekenen, de gemachtigde ontvangt een volmachtsbewijs.
"U kunt het formulier tot uiterlijk 5 dagen voor de verkiezingsdag indienen. Voor de gemeenteraadsverkiezingen is dit dus uiterlijk 16 maart 2018."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Computoon
6 jaar geleden
De procedure met het fornulier geldt als de gemachtigde in een andere gemeente woont. Meestal zal de gemachtigde in dezelfde gemeente wonen en dan hoeft alleen het volmachtbewijs achterop de stempas te worden ingevuld en door beide partijen te worden ondertekend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind dit een net iets te abstract antwoord. Waarom is zij te jong? Omdat ze niet meerderjarig is. Ze is om die reden niet stemgerechtigd.
En beter zou zijn: 'Alleen aan iemand die zelf ook gaat en MAG stemmen' En wat betreft opmerking over het formulier ben ik het eens met Computoon. Maar daar wordt hier ook helemaal niet naar gevraagd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Procedure voor machtiging niet oké, maar jij mag niet, je bent te jong, dat is wat je noemt, kort, krachtig en ook waar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doch de vermelding dat men meerderjarig moet zijn ontbreekt. Jong is relatief, ik vind mijzelf ook nog jonge god :) Enfin, als het goed is zal de vraagstelster tijdens de volgende verkiezingen meerderjarig zijn, dus dan komt het helemaal goed.
Als de persoon die je vader wil machtigen in dezelfde gemeente woont mag stemmen en dat ook gaat doen, is de procedure eenvoudig: de achterkant van de stempas invullen, handtekening van volmachtgever en gemachtigde erop. Je vader (volmachtgever) moet een kopie van zijn id-bewijs meegeven aan de gemachtigde. De gemachtigde mag maximaal twee volmachten aannemen.

"Iemand machtigen om voor u te stemmen via de stempas

U kunt iemand alleen via uw stempas machtigen als de gemachtigde in dezelfde gemeente woont. U vult hiervoor de achterkant van uw stempas in. Doe dit samen met degene die u wilt machtigen, dan weet u zeker dat u de door u gewenste persoon machtigt.

U moet deze persoon naast de stempas ook een kopie van uw identiteitsbewijs meegeven. De kopie moet de gemachtigde, naast het eigen identiteitsbewijs, laten zien aan het stembureau. De gemachtigde moet ook zijn eigen ID-bewijs laten zien. De volmachtstem kan de gemachtigde alleen tegelijkertijd met zijn eigen stem uitbrengen.

Een gemachtigde kan per stemming voor maximaal 2 andere personen als gemachtigde optreden."
Je vader mag zijn volmacht (dus) niet aan jou geven omdat je zelf niet stemgerechtigd bent. Een volmachtstem mag uitsluitend gelijktijdig worden uitgebracht met de eigen stem van de gemachtigde.
Toegevoegd op 14 maart 2018 19:54: tekst
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De gemachtigde moet wel stemgerechtig zijn dus dat is niet iedereen.
Computoon
6 jaar geleden
Klopt, daarom schrijf ik ook "mag gaan stemmen". Een andere eis is, dat hij ook zelf gaat stemmen. Alleen de (max. 2) volmachtstemmen uitbrengen, mag dus niet.
Elke kiesgerechtigde is in principe vrij in de keuze wie hij of zij wil machtigen om namens hem/haar te stemmen, maar een voorwaarde is dat de gemachtigde zelf ook kiesgerechtigd moet zijn. Alleen meerderjarige burgers zijn kiesgerechtigd. Jij kunt dus helaas niet gemachtigd worden door jouw vader om namens hem te stemmen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit schrijf ik toch al in mijn antwoord, Crane2.
Je voegt zo niets toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind mijn antwoord net iets duidelijker en meer "to the point", jodokus52.