Hoe bereken je het aantal uitgebrachte geldige stemmen voor de eerste kamerverkiezingen?

Ik vroeg mij af of het totaal aantal uitgebrachte stemmen bij de Eerste Kamerverkiezingen gelijk is aan het totaal aantal statenleden bij een opkomst percentage van 100%? Alle Provinciale Statenleden (dat waren er in 2011 bijvoorbeeld 564) brengen op de verkiezingsdag hun stem uit op één van de kandidaten voor de Eerste Kamer. Nu zie ik tot mijn verbazing dat het aantal uitgebrachte stemmen in 2011 163,087 was, bij een opkomstpercentage van 100% in plaats van 564.
Hoe moet ik dit interpreteren?

Picture for question
een jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Iedere stem van een lid van provinciale staten heeft een stemwaarde. Deze stemwaarde is gebaseerd op het aantal inwoners van de betreffende provincie. Bij de verkiezingen in 2019 was de stemwaarde van Zuid-Holland 668, van Limburg 237, van Zeeland 98.

De stemmen per provincie worden vermenigvuldigd met de stemwaarde. Zo komt men op het cijfer van 163.087.
een jaar geleden