Wat is een cultuureiland?

Ik weet niet bij welke catagorie het hoort,dus heb t maar bij maatschappij gezet,is immers n groot begrip

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hetzelfde als bijvoorbeeld een woonboulevard. Diverse partijen die elkaar opzoeken en elkaar zo ook kunnen versterken. Lekker met ze alle hutje mutje met hetzelfde doel.

In een cultuureiland kunnen meerdere culturele disciplines samenkomen zoals bijvoorbeeld een museum, theater, bioscoop en andere uitgaansgelegenheden. Als deze allemaal dicht op elkaar geconcentreerd zijn is het een soort van eiland binnen de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De betekenis die er in nieuwsberichten op internet aan gegeven wordt, is die van verzamelplek van culturele dingen, zoals poppodia, kunstcentra, filmhuizen, musea. Het is een leuke nieuwe bestemming voor in onbruik geraakt cultureel of industrieel erfgoed, zoals b.v. Fort Asperen of het oude ECI-terrein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cultuureiland kun je op 2 manieren uitleggen: letterlijk en figuurlijk.

Curacao wordt wel een cultuureiland genoemd, omdat er zo veel van het verleden te zien is. In letterlijke zin een eiland.

Fort Asperen in de Lingestreek, en een oude energiecentrale in Roermond worden ook cultuureilanden genoemd, maar dan in de figuurlijke zin (hoewel je met een beetje fantasie Asperen ook nog wel letterlijk op kan vatten; er ligt immers water om dat fort)
In Roermond, wordt het waarschijnlijk een eiland genoemd, omdat het gebouw alleen bestemd is voor cultuur.

Maar ook wordt er b.v. in de Utrechtse wijk Lombok gesproken van "cultuureilanden", en dan in de figuurlijke betekenis, dat er verschillende culturen zijn, die niet zoveel met elkaar te maken (willen) hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeelden zijn Fort Asperen die op een eiland staat. Door de culturele betekenis van het fort wordt het een cultuureiland.
In Roermond hebben ze echter andere plannen. Daar willen ze een eiland maken met daarop gebouwen/ruimtes t.b.v. cultuurbeleving. Dus de culturele betekenis gaat nog komen.