Waarom vinden wij alle chinezen op elkaar lijken, en waarom vinden zij dat van ons?

Deze vraag is niet discriminerend bedoelt of whatsoever..
Ik geef hier enkel toe, dat ik chinezen slecht kan onderscheiden van elkaar.. En ik heb ook eens gehoord dat ze dat ook vinden over ons.

Maar waarom?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ehh.. ik heb neergezet ALLE chinezen, ik bedoelde sommigen chinezen of de meerderheid ofzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (7)

Dat is n.m.m. omdat mensen in feite heel oppervlakkig kijken.

Ik ben Nederlander maar ik heb verschillende Chinese vrienden en reken erop dat ik hen allen goed uit elkaar kan.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat echt niet, dat ze op elkaar lijken!
je kijkt misschien alleen naar hun spleetoogjes
maar er zijn duidelijke verschillen te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar ik woon zijn heel veel chinezen en andere aziatische personen
maar ik vergis mij nooit
hun gezichten zijn echt heel verschillend
de ene wat rond de ander wat smal
en jongens hebben net als meisjes een heel zacht gezicht
vaak zonder puistjes dat maakt waarom ze een meisjes uitstraling hebben denk ik
We nemen als mens heel veel prikkels weer per seconde. Onze hersenen filteren heel veel van die prikkels.

Bijvoorbeeld: kijk maar eens in je kamer en ga op zoek naar alle rode voorwerpen. Ineens springen alle rode voorwerpen eruit.
Of, je hoort heel lang het getik van een wekker niet. Maar als je je concentreert op het getik hoor je het heel duidelijk.

Zo filteren onze hersenen ook prikkels om mensen te herkennen. Zo let je bijvoorbeeld op de vorm ogen, dikte van de neus etc. We zijn als het ware getraind om mensen te herkennen.

Waarschijnlijk filteren we bij Chinese mensen te veel prikkels en zien we alleen maar een Chinees persoon en verdere nuance kunnen we niet leggen.

Het heeft dus met oefening te maken denk ik. (Eskimo's zien bijvoorbeeld honderden verschillende nuances van de kleur wit, terwijl wij er maar een paar herkennen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de herkennings mechanisme in de hersenen. Na twee weken in China zou je zonder moeite gezichten kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theo Maassen zegt hierover:

"Diep van binnen weten Chinezen dondersgoed dat ze op elkaar lijken. Zo zijn ze ook aan die spleetogen gekomen: Die lopen dan op straat en dan is het uhh: Is dat nou Tsong of Tseng."

Het is natuurlijk onzin dat Chinezen hetzelfde zijn, maar het is geen onzin dat wij denken dat ze allemaal op elkaar lijken. Wij vinden ze op elkaar lijken omdat ons referentiekader anders is. Wij halen Piet en Kees moeiteloos uit elkaar. Maar iemand die vanuit het platteland voor het eerst in de tram in Amsterdam rijdt zal opvallen dat er zoveel "zwarte mensen" in de tram zitten (niet als waardeoordeel bedoeld).

Als je referentiekader groter wordt, bijvooorbeeld doordat je veel omgaat met andere etnische bevolkingsgroepen is het eerste wat je zult ontdekken is dat je de verschillende bevolkingsgroepen uit elkaar kunt houden. Je ziet duidelijk dat iemand uit Ghana komt of Suriname, of dat iemand Chinees, Thai of Japanner is.

Woon je een tijdje in China dan zullen je hersenen wennen aan de vaste patronen en zullen ze duidelijke verschillen zien en leren herkennen. Vanaf dat moment zal je merken dat Chinezen helemaal niet op elkaar lijken.

Toch is er wetenschappelijk meer over te zeggen. Babies blijken het kunnen herkennen van iemand van een ander ras te verliezen tussen hun derde en negende maand. Dat geldt voor blanke, maar ook voor Chineze babies andersom. Het onderzoek dat hiernaar wordt gedaan heet het Other Race Effect (ORE). Kennelijk is er naast een psychologische ook een genetische basis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom je wél Chinezen uit elkaar kan houden als je een tijdje in China woont komt doordat in de linkerkhelft van de hersenen informatie over specifieke kenmerken wordt opgeslagen. Door veel met Chinezen samen te werken zullen je hersenen steeds meer kenmerken opslaan, zodat ze beter vergelijkingsmateriaal hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
In het laatste artikel (Sciencedaily) wordt ook een belangrijk advies gedaan. Als mensen de specifieke raskenmerken wordt aangeleerd zullen ze mensen van een ander ras minder makkelijk over een kam scheren. Dit kan een belangrijk effect hebben op het voorkomen van rassendiscriminatie doordat je mensen als individu gaat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezichtsherkenning gebeurt op alleen op subtiele verschillen als je bent opgegroeid in een plaats waar die subtiele verschillen belangrijk zijn ...

Wie in Nederland is opgegroeid, hoeft geen subtiele verschillen tussen Chinese gezichten te kennen, wie in China is opgegroeid niet tussen Nederlandse gezichten. De subtiele verschillen tussen Chinese gezichten onderling zijn andere dan die tussen Westerse gezichten onderling. Als je niet weet waar je op moet letten zie de verkeerde verschillen (zoals verschillende gelaatsuitdrukkingen of in lichtinval).

Dit is niet genetisch, wat dit geldt ook voor geadopteerde kinderen, het is cultureel bepaald.

Je leert herkennen voor zover het nodig is. Net zoals je fijne motoriek leert door te schrijven en je dan Nederlandse letters heel snel van elkaar kunt onderscheiden, maar Chinese letters niet, en vice versa ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren in Frankrijk gewoond en een van die dingen die ik daar opmerkte was, dat Fransen Nederlanders niet konden classificeren en ook niet uit elkaar konden houden. Ik denk dat die twee dingen samenhangen 'niet kunnen classificeren en uit elkaar kunnen houden'. Als jij een Nederlander tegenkomt, dat schat je binnen een minuut de achtergrond, status, afkomst en opleiding in van zo'n iemand. Dat lukt je met een chinees gewoon niet. Je ziet daarom dus direct verschillen tussen Nederlanders en niet tussen chinezen. Ik heb gewerkt in China en een zaal met jonge Chinese boys en girls waren voor mijn vooreerst gewoon een verzameling replica's