Wat kan ik doen als een buurman mij "terroriseerd"?

Mijn buurman praat al dagen slecht over mij,en de roddels worden maar erger en erger.Ik ben al op het politiebureau geweest om te vragen of daar niks aan te doen is.Het enige wat ze kunnen doen is contact met hem opnemen,en zeggen dat hij hiermee moet stoppen.Dit hebben ze gedaan maar het word allemaal erger.Sinds ik bij de politie ben geweest heb ik een dikke kras op mijn auto,is al 2x een band lek geprikt.
Dat hij mij zwart maakt,dat tot daar aan toe,maar dat mijn kinderen met de nek worden aangekeken,gaat mij aan het hart.
Ik heb al aan hem gevraagd wat ik hem hem aangedaan,maar hij ontkent dat hij dit allemaal doet,terwijl andere buren,met wie ik goed contact heb,dit toch bevestigen.Dat hij dat dus wel doet.

Toegevoegd na 1 uur:
Verhuizen is geen optie,het ontbreekt me momenteel aan de financieën,en daarbij,ik woon hier net een enkele maanden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Het lijkt me verschrikkelijk als je in zo'n situatie zit. Borst vooruit ,rechtop ,en neus in de wind is mijn advies. Toon je sterk ,en zeker naar je kinderen toe. Probeer te bemiddelen met een tussen persoon, ga niet alleen een gesprek aan met hem. Probeer met een derde erbij zaken uit te praten. Je gaat voor 1 doel dat het weer beheersbaar is. Je hoeft geen dikke vrienden te worden met hem. Het lijkt me dat je niet direkt kan verhuizen,dus moet je nog een hele tijd naast de buurman wonen. Ik wens je succes. En laat de poten niet onder je stoel wegzagen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Negeren, alle energie die je er in stopt is teveel. Hoe minder aandacht, hoe eerder het voorbij gaat.

Je wilt je kinderen beschermen, en dat begrijp ik. Maar dat gaat in de praktijk niet altijd. Kinderen moeten ook de vervelende kantjes van het leven leren kennen om er later goed mee om te kunnen gaan.

Als je buren met wie je een goed contact hebt, geen verklaring af willen leggen, kun je helemaal niets, behalve negeren, verhuizen of een oorlog aangaan die je niet wilt.

Negeer het dus maar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ook vreselijk om in die situatie te zitten. Hoe heeft het zover kunnen komen? Het beste lijkt me toch om met hem het uit te praten, anders zit je constant in de zenuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Acht jaar heb ik naast zo'n valsaard gewoond, en het werd erger en erger en erger...
tot mijn pa het zag gebeuren... en hij werd zo boos dat ie de vent met een schep achterna gerend is... zo van, Als je NOU niet ophoudt!....

toch had ik achteraf gezien beter meteen kunnen verhuizen.
Al onze pogingen om ( eerst in het begin) de situatie weer recht te breien, liepen op niets uit, en maakten het gesar erger.

( wij zijn blowers, en zij wilden ons gewoon niet in "hun" dorpje hebben, en ze gebruikten alle valse middelen om ons te sarren,... om ons weg te jagen. )

We zijn na 8 jaar naar de overkant van de straat verhuisd, zo van, misschien als we niet meer naast hem zitten, richt hij zicht wel ergens anders op... en toen ging het (iets) beter, maar uiteindelijk was ik pas echt weer gelukkig toen ik dat dorpje verlaten had.

Gewoon, lekker opnieuw begonnen, ergens zonder geschiedenis.

En nu, nu zit ik goedkoper, beter, en prettiger.

Ik wens je alle sterkte van de wereld bij het overwinnen van dit probleem!!!

Toegevoegd na 18 minuten:
* verhuizen is natuurlijk heftig... maar ik heb dat op het laatst beschouwd als een nieuwe kans, om te gaan naar waar ik éigenlijk wilde zijn, namelijk een omgeving met PRETTIGE mensen... en in die zin moest ik gewoon mijn verlies nemen, en gáán. Dat was even pijnlijk, want het voelt alsof je het dan opgeeft of je laat wegjagen, maar uiteindelijk levert dat wel het meeste op, helemaal als de situatie echt niet meer wil verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uiterst vervelende situatie. Volgens mij is het enige dat je kunt doen: direct met je buurman in gesprek gaan, vertellen wat je van de andere buren hebt gehoord, en vragen wat hij van je verwacht. Vraag hem daarna nogmaals wat je hem hebt aangedaan waarom dit allemaal zo moet. Dat is de enige manier waarop je door overleg er uit kunt komen.

Je zult nooit kunnen bewijzen (behalve als iemand hem op heterdaad betrapt) dat hij je werkelijk terroriseert. En de politie erin betrekken helpt niet in de verbetering van de verstandhouding.

Verhuizen is natuurlijk een alternatief, dat is blijkbaar zijn doel... iets anders kan ik me niet voorstellen. Maar om hem nou zo zijn zin te geven is wel heel erg zuur.
itsme
14 jaar geleden
Waar is je buurman kwestbaar?
Zoek zijn zwakke plek er probeer daar iets mee.
Maak hem ongeloofwaardig tegenover anderen.

Maar steek hier vooral niet al je energie in.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ander heeft 'macht' over jouw. Je geeft hem die macht. Jij hebt een hele zwakke plek en daar maakt de ander gebruik van.

Je zwakke plek is dat je teveel kijkt naar anderen. En je vind het te belangrijk hoe anderen over je denken.
Dit zul je moeten temperen. Je leven wordt door anderen ingevuld ipv dat jij zelf je eigen leven invult. Dat is niet alleen je buurman maar ook diegene die luisteren naar de roddels. Ook voor die personen ben je zodanig bang dat zij jouw leven invullen.

Neem je eigen leven in je eigen hand. Je zult sterk jezelf moeten kennen. En vooral sterk in je eigen schoenen staan.

Laat die ander maar. Daar kan jij niets aan doen en dat heb je al geprobeerd. Het is jouw kijk op hoe anderen over jouw denken. Daar zul je minder waarde aan moeten hechten. Dat is jouw zwakke plek, hetgeen wat je kwetsbaar maakt en waardoor de ander zoveel 'macht' over jouw heeft.

Neem de 'macht' over jouw in je eigen handen. Sta sterk in jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Prima antwoord! +1
itsme
14 jaar geleden
hmm. je gaat wel voorbij aan regelmatig een lekke band en dikke krassen op de auto. Je kunt wel de emotie proberen uit te schakelen, maar de materiele schade loopt hier blijkbaar ook uit de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei...wat hij mij aandoet,is niet leuk,maar dat mijn kinderen de dupe zijn,dat vind ik erg.Leg dat maar eens uit aan een kind van 8 en 13.Dan heb ik het alleen maar over de emotione schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bingrid, Als je het niet meer ziet zitten, dan moet je verhuizen. Dan kan je een nieuw leven opbouwen zonder deze buurman. Laat dan die kwelling los en begin opnieuw. Wil je nog 10 jaar leven in angst en ergenis, of wil je een andere 10 jaar in het vooruitzicht? mag ik je nog 1 vraag stellen? Werd jij vroeger gepest op school?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,hoezo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mooi, want dan is het geen herhaaldelijk en terugkerend iets. Anders zou ik je moeten adviseren om niet te vluchten, want dan kom je het opnieuw tegen waar je ook bent. Het is vervelend voor je. Neem je eigen conclusie uit deze antwoorden hier op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens gdano +!
Blackwater inhuren, is je buurman gauw verhuist.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar even zonder dollen, waar ik woon hebben de laatste tijd van kleine criminaliteit (auto's openbreken ed.) Ik heb een IP bewakingscamera staan, inmiddels 2x aangifte kunnen doen ondersteund met beelden, daar doet de politie zeker wat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij mochten geen camera ophangen ivm met privacy :S moesten hem weghalen van de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd, ik zit in utrecht en hier doet men er totaal niet moeilijk over, als ik beelden heb willen ze die graag aangeleverd op CD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou hier dus niet. er waren 6 autoinbraken gepleegd op het parkeerplaatsje hier. we mochten de camera er niet opzetten! kunnen ze een voorbeeld nemen aan utrecht dus ;)
itsme
14 jaar geleden
Een camera gericht op de openbare weg is in strijd met de privacy wetgeving. Tenzij de camera van de overheid is, en de beelden en het bewaren ervan binnen de regels wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die regels rekken ze steeds verder op.
Ook ik heb van die buren. Eerst lagen ze dag en nacht bij me over de vloer en was het zogenaamd mn beste vriendin. Totdat bleek dat ze mijn toenmalige man verstopte in haar huis als ik weer eens de politie had gebeld wegens huiselijk geweld. Toen ik daarachter kwam was het natuurlijk over met de vriendschap. Vanaf dat moment maakt ze mij en mijn kinderen zwart tegenover de hele buurt. Mensen begonnen me met de nek aan te kijken. Zodra ik mn zoontje buiten riep gingen ze honen en napraten en me keihard uitlachen. Ballen werden lekgestoken, fietsenbanden etc.

Wat ik er aan heb gedaan? Ik heb het totaal !!! genegeerd. Geen blik heb ik ze waardig gekeurd meer, geen woord er aan vuil gemaakt. Langs ze heen gelopen met mijn neus in de lucht. Ze krijgen geen enkele reactie van mij. Natuurlijk zou ik er het liefst op los slaan als ze me weer eens hardop bespotten, maar dat gun ik ze niet.

Nu is het rustig, ze krijgen geen grip dus de lol is er af. Misschien werkt het bij jou ook om echt keihard te negeren! En als er schade aangericht is, misschien aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelende situatie, er staan al hele nuttige antwoorden hierboven. Ik weet niet of je in een huur huis woont, want dan zou je nog aan kunnen kloppen bij de woningbouwvereniging, die hebben vaak een "buurtbemiddelaar".
Mensen die jou en jouw kinderen met de nek aankijken op basis van roddels, daar hoef je je niets van aan te trekken en dat is ook goed uit te leggen aan je kinderen.
Jij staat erboven en dat kan je je kinderen ook leren, maar misschien hebben ze het helemaal niet zo door of ervaren ze het anders dan jij doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb me heel lang zorgen gemaakt over dingen die mijn kinderen hebben meegemaakt waarvan ik dacht dat het veel invloed op ze gehad had, maar toen ik er laatst weer eens over begon, bleek dat ze er helemaal niet zulke problemen mee hadden gehad. En ik maar denken dat het zo erg was voor ze :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regel een paar mannelijke kennissen. Die kunnen even 'n "babbeltje" met dhr. in kwestie aangaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een huurwoning van een woningbouwvereniging woont, kun je de woon maatschappelijk werkende inschakelen. (Soms heet de functie anders, maar men weet wel wat je bedoelt als je ernaar vraagt). Die kan bemiddelen. Je hebt recht op rustig woongenot.
Als je er zeker van bent dat het die buurman is, die je al die dingen aandoet, kan je zelfs, als de verhuurder je niet helpt, stoppen met het betalen van huur, wegens het ontbreken van rustig woongenot. Dit om de verhuurder in actie te brengen.
Ook heeft elke woningbouwvereniging een huurdersvertegenwoordiging, die mogelijk bekend is met deze buurman/huurder en van advies kan dienen.
Sterkte! Tenslotte: er is ook een klachtenregeling bij een woningbouwvereniging, trouwens bij elke verhuurder van grotere complexen, waar je een beroep op kunt doen. Kijk ook het huurcontract erop na.
Is het een koopwoning dan kun je naar een rechtswinkel gaan voor gratis advies. Die sturen dan meestal eerst een hopenlijk indrukwekkende brief aan de buurman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het stoppen met betalen van de huur vind ik niet slim... je word over het algemeen NIET ontslagen van je betalingsverplichting van de huur, ook niet als de verhuurder in gebreke blijft.
Bovendien ben je dan zelf in gebreke, waardoor ze dat weer tegen je kunnen gebruiken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de woningbouwvereniging geen gehoor geeft aan je vraag om hulp, dan is een brief waarin je aankonidgt te stoppen met de betaling van je huur, omdat je recht hebt op woongenot en dat niet krijgt, een hele goede optie.
Het geld van de huur moet je wel even reserveren, want je moet het later, zeer waarschijnlijk, alsnogi betalen.
Er zijn echt wel mogelijkheden als je een onmogleijke buurman hebt,(uit ervaring vanuit bestuur huurdersbelangenvereniging). Volg mijn adviezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt dan wel heel erg af van met wie je te maken krijgt hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Ineke zegt klopt wel, alleen zal het soms lastig te realiseren zijn bij sommige corporaties / verhuurders. De wet staat echter wel aan de kant van de huurder.
Banden leksteken, auto's bekrassen en dergelijke zijn strafbare feiten.

De politie is belast met opsporing inzake strafbare feiten.

Wie betaalt via de belasting ook alweer het salaris van de politie?

Misschien dat je de politie er eens fijntjes op moet wijzen dat ze een taak te vervullen hebben en dat ze die maar beter eens serieus kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat kan ik doen
als een buurman mij "terroriseert?"

***
Als je de strijd wilt aangaan,
en het recht
in eigen handen wilt nemen,
dán mag je ‘geduldig’, ‘tactisch’
en ‘strategisch’ te werk gaan.

***
Als je de strijd wilt aangaan,
volgens ‘de wettelijke regels’,
dán mag je ‘harde bewijzen’
en ‘getuigen’ verzamelen,
en daarmee naar de politie gaan.

***
Als het ‘extreem’ is (of wordt),
en je hebt géén behoefte
aan ‘toenemende ellende’,
of om de strijd aan te gaan,
dán zou je hem mogen negeren,
en tóch alles op alles mogen zetten
om te gaan verhuizen;

(je hebt immers kinderen,
en hún ‘veiligheid’ gaat boven alles)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hoe je hem duidelijk kan maken dat dit jou niet aan moet doen ik denk dat je zelf weet hoe.
(je weet zelf of dit kan)
ook is het wel opassen ik zelf ken mensen die doorgaan tot je dood bent of lichaamelijk letsel hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartstikke rot voor je maar als al deze tips je niets brengen misschien kun je dan bij Natasja Froger en John Williams terecht die met een nieuw programma starten: Bonje met de buren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het punt dat je buurman slecht over je praat kun je echt niets aan doen.behalve dat je hem terug kan treiteren door precies het zelfde te doen.maar aan je vraag te merken denk ik dat je wel wat anders aan je hoofd hebt.en je wordt er ook geen beter mens van!maar dat hij vernielingen aanricht (kun je dat bewijzen?) is toch een ander verhaal.heb je al aangifte gedaan?waarschijnlijk niet omdat je het niet kunt bewijzen.

wat je in mijn ogen kunt doen is je andere buurtbewoners vragen of ze de omgeving om je woning een beetje in de gaten willen houden.

laat hem ook niet merken dat het je dwars zit,want dan heeft hij weer `gewonnen`en zal hij alleen maar verder gaan!