Zou er geen andere term voor zinloos geweld moeten zijn

en welke zou dat dan kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (19)

Ik ben het met je eens dat er een andere term voor zou moeten zijn, maar het is moeilijk om een goede te bedenken.

Misschien willekeurig geweld? Of geweld zonder aanleiding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Willekeurig geweld' lijkt mij de beste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willekeurig geweld is ook waar ik aan dacht. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat diegene wel een aanleiding ziet, klopt vaak wel. Misschien 'geweld met een belachelijke aanleiding'?
onmenselijk gedrag
13 jaar geleden
redeloos agressief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onacceptabel geweld/ ongeoorloofd geweld ?
Dit is best lastig te omschrijven zodat het de lading dekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Welk geweld is dan wel acceptabel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom dat het woord uitlegt om wat voor geweld het gaat; als 2 mensen op de vuist gaan in een ruzie is er ook sprake van geweld. Maar dat is iets anders dan iemand doodsteken omdat hij een opmerking maakt.
Sec gezien is geweld zinloos; maar je wil toch ook uitdrukken dat het volstrekt onacceptabel is?
Als 2 kerels elkaar blauwe ogen slaan omdat ze bonje hebben is dat geweld van een andere orde.
itsme
13 jaar geleden
in dat geval is zinloos geweld toch een goede benaming...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme; waarschijnlijk hebben ze er goed over nagedacht. Voordeel is wel dat iedereen meteen weet wat er bedoelt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk bestaat er acceptabel geweld! Wat dacht je van zelfverdediging?
wetteloos gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk heeft elke vorm van geweld een reden, alleen bij zinloos geweld is het een slechte reden zoals omdat jij bijv. dronken bent en daarom iemand slaat. Dat is gewoon een slechte reden om geweld uit te oefenen. Maar

Toegevoegd na 33 seconden:
een andere naam zou bijv. kunnen zijn slechteredengeweld :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je mij kunnen vertellen wat een goede reden voor geweld is?? In mijn ogen is iedere vorm van geweld zinloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iemand het laatste snoepje heeft terwijl jij die wou. Dan is de reden dat jij dat snoepje wou. Het slaat alleen nergens op maar het is wel zo
waarom zou je er een andere naam aan geveven?
als geweld opzich al zinloos is?
het woord zegt genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja stompzinnig gedoe?
Ik denk dat we de term zinloos geweld moeten handhaven voor zinloos geweld , en zinvol geweld voor geweld dat wel zinvol is.
Af en toe is het nodig om geweld te gebruiken, en dan is het zinvol. Ik zal een voorbeeld geven: in verband met mijn werk ( bedrijfswagentechnicus) is het soms nodig om geweld te gebruiken bij o.a. het verwisselen van een wiel.
Want wat kunnen die ronde dingen soms vastzitten.
13 jaar geleden
nutteloos geweld? doelloos geweld?

onacceptabel geweld?
13 jaar geleden
er zijn wel honderden andere begrippen die hetzelfde aanduiden als zinloos geweld, maar dit is ons nu eenmaal aangeleerd, ik denk dat je het nu moeilijk anders kan gaan noemen, want iedereen is nu al gewent dat het 'zinloos geweld' heet.

maar inderdaad, er zijn vele namen die even goed of misschien zelfs beter zouden zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mishandeling.
Mishandeling is altijd zinloos en betreft altijd geweld, hetzij lichamelijk, hetzij psychisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overmatig assertief, of een variant hyperdefensief. lijflijkincorrect. fysiekoverdadig buitensporigcontactgenegen.
srupuloosasociaal, lichamelijk ongewenst ongepast lichamelijk overmatiggeweldadig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk meestal 'Willekeurig geweld'!

Toegevoegd na 7 minuten:
Absurd geweld,
Belangeloos geweld,
Dwaas geweld,
Weerzinwekkend geweld,
Onzinnig geweld.
amc
13 jaar geleden
Hoewel omstreden vind ik zinloos geweld wel een goede term. De term zinloos staat voor het heeft geen zin. Het leidt nergens toe.
Zinnig geweld bestaat weldegelijk. De VN kwam Kuweit te hulp toen deze werd binnengevallen door Iraq. Hierbij kwam veel geweld kijken dit geweld was zinvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nutteloos geweld.
maar dat vind ik niet zo mooi klinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongewenst geweld, willekeurig geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou er een nieuwe naam voor gemaakt moeten worden? zinloos geweld is toch prima?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Disproportioneel geweld"? daarbij maak je duidelijk dat geweld soms wel degelijk een functie kan hebben, maar dat het in dit specifieke geval niet zo is/was.
Maar: dat is precies wat we proberen uit te drukken met "zinloos geweld" en die term is toch simpeler ;-)