is er een internationaal donorregister?

omdat dat veel handiger zou zijn ivm de kans van een match?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is er en dat heet Eurotransplant. Hierin werken zeven landen samen: België, Duitsland, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Slovenië.

"Binnen de lidstaten wonen bijna 125 miljoen mensen. De voordelen van samenwerking vloeien enerzijds voort uit het werken met één donor reporting systeem en één centrale wachtlijst. Anderzijds bundelen medici en wetenschappers binnen Eurotransplant de krachten en ontwikkelen zij regels voor de allocatie van donororganen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en medische expertise.
Op de centrale wachtlijst staan ongeveer 16.000 patiënten. De grootte van de groep patiënten maakt het mogelijk voor bijna elk donororgaan een geschikte ontvanger te vinden. Ook is dankzij de 'pool' van patiënten de 'Perfecte Match' mogelijk. Eurotransplant houdt bij de allocatie rekening met allerlei kenmerken, zoals bloedgroep en weefseltype, van donor en ontvanger. De uitkomsten van transplantaties zijn daardoor gunstiger en de patiënt heeft een betere kwaliteit van leven.
Per jaar regelt Eurotransplant de verdeling van ongeveer 7000 donororganen. Dankzij de samenwerking tussen landen stijgen de kansen voor hoog urgente patiënten. Onderlinge solidariteit maakt bovendien hulp mogelijk aan speciale groepen, zoals kinderen en patiënten met een zeldzame bloedgroep of een zeldzaam weefseltype."

http://www.eurotransplant.org/cms/index.php?page=pat_netherlands