Hoe lang duurde de dienstplicht?

Hoe lang duurde de diensplicht in de periode tussen de Tweede Wereldoorlog en het moment dat de dienstplicht werd opgeschort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Ligt er aan bij welk onderdeel je in dienst bent geweest. Normaal bij de landmacht 18 maanden, kreeg je er een specialistische opleiding, dan werd het 21 maanden. Ik ben toevallig bij de luchtmacht geweest. Dit was dus
21 maanden, maar ik heb een specialistische opleiding gehad en heb dus 24 maanden gediend.
Dit was ook zo bij de marine, dacht ik.
Tussen haakjes nog: Het was trouwens een geweldige tijd, waar ik nooit spijt van heb gehad.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik was van 58-4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Normaal 18 maanden en als je werd opgeleid als onderofficier 21 maanden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Geschreven door een ervaringsdeskundige van de lichting 55-5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Later teruggebracht tot 9 maanden (12 maanden voor officieren).
Ervaringsdeskundige 93-12 (een van de laatsten...)
13 jaar geleden
Achttien maanden. Dat weet ik precies, omdat ik door een administratief foutje net voor het weekeinde dat ik moest komen, vrijgesteld werd van elke dienstplicht. Dat foutje werd na 12 jaar ontdekt.

Dat scheelde me 18 maanden van mijn leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaartje of 10