Is 'vernegerd' de term die gebruikt wordt om een plaats overgenomen door negers aan te duiden?

Voorbeeld: een vernegerde Amerikaanse stad

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niet helemaal, het kan volgens de etymologiebank ook op iets anders duiden: "geringschattend m.b.t. negers* en Creolen*: primitief, achterlijk; platvloers, vulgair.

Dus het kan duiden op wat jij zegt, in de stad zijn veel meer negroïde mensen gaan wonen. Je hebt het dan niet over overnemen want overnemen lijkt meer op dmv een oorlog een stad innemen.

Maar het kan dus ook een manier zijn om aan te geven dat die stad primitief/achterlijk/platvloers/vulgair is geworden.

Het kan ook betekenen dat een redelijk 'witte' stad vernegerd is, dus dat de samenleving meer is zoals in de 'negercultuur'. Zie ook hier: http://books.google.nl/books?id=FGMcVc2H8pYC&pg=PA187&lpg=PA187&dq=vernegerd&source=bl&ots=bkoSiDFgBc&sig=8xjQ8rTPFm8sHR6VfQVUfpP2lVg&hl=nl&sa=X&ei=cf5mUNPvCYmy0QXUyYDYCw&ved=0CCMQ6AEwATgU#v=onepage&q=vernegerd&f=false

Uit de context van jouw zin zal moeten blijken of het over het inwoneraantal, een aanduiding als achterlijk of over de manier van samenleven/cultuur ging.