Wat moet er van onze maatschappij terecht komen?

TV
Soms wordt er de hele avond geen gesprek gevoerd. Dat stoort het kijkplezier. Ruzie over de gewenste zender. TV op de slaapkamer.

VIDEO
Zie TV

INTERNETTEN
Sommige kunnen dagen achter marktplaats of andere sites zitten. (of op Goeievraag.nl :) )

CHATTEN
Taalbeheersing wordt minder en men kent geen schaamte/blozen. Er worden dingen verteld die je niet recht in het gezicht durft te vertellen.

SMS
Zie Chatten.

MOBIEL
Vroeger als je pech had met je auto liep je naar het dichtsbijzijnde huis of benzinestation en vroeg je om hulp van je medemens. Nu bel je gewoon de ANWB of een van je familieleden op.
Draadloos internetten en chatten is ook mogelijk.

GAME(BOY)S
In de auto worden de kinderen stil gehouden door een gameboy. Is dit niet gebrek aan opvoeding?

MUZIEK
In de auto moet men liever stil zijn omdat anders niet genoten kan worden van muziek.

MP3-SPELER
In treinen, trams, bussen en op de fiets en in de sportschool. Hoe communiceer je met iemand die 2 dopjes in hun oren hebben zitten?

FEESTEN
Op veel feesten worden bands gehuurd zodat met elkaar nauwelijks kan verstaan.

MENSLOZE-KASSA
Boodschappen doen, scan je artikel voordat je het in je karretje leg, aan het eind kan je je zelf gescande artikelen afrekenen met de pin. Er komt geen mens aan te pas dan jezelf.

Waar gaat dit heen?
Zorgt de maatschappij voor communicatiestoornissen?
Wat heb/gebruik jij in het bovenstaande? Gebruik je het, of misbruik je het?
Heb jij hier wel eens over na gedacht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik vind het niet erg. Het is alleen maar beter dat er steeds meer ontwikkeld word in het leven. Niet alleen de genoemde dingen in jou vraag, maar ook zeker in de medische richting is het er op voorruit gegaan. Ik zeg niet dat alles het beste is, want een ouderwets gezellig bordspel is natuurlijk ook niet verkeerd. Maar ik weet zeker dat er niemand meer op de wereld is die nu nog zonder zijn mobiel. PC of TV kan. Maar de ontwikkeling zal nog wel meer er op vooruit gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om de balans zien te vinden. Je bepaalt zelf hoeveel tv je kijkt en hoe vaak je achter de computer zit. Jij hebt de macht om de tv uit te zetten. Van veel van de bovenstaande voorbeelden zie ik meer voordelen dan nadelen. Een band op een feestje is gezelliger als muziek door de boxen, en ja, als ze te hard spelen vraag je toch of het iets zachter kan, want tot slot van rekening betaalt de huurder van de band de rekening. Aan de ene kant gaat de maatschappij door de moderne techniek er op vooruit maar aan de andere kant verdwijnt veel sociale aanspraak. Maar goed, ik ben van mening dat iedereen zelf baas is om een grens te bepalen en een balans te zoeken. Niets hoeft, alles mag. Je kunt naar de kleine supermarkt gaan waar de biefstukjes iets duurder zijn als bij de massa super, maar dat kost meer centjes dus nemen we genoegen met een mensloze kassa. So be it. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hieruit concludeer ik dat jij jezelf volledig onder controle hebt. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat heet onder controle. Ik vind niet dat ik teveel tv kijk of te veel computer. En mijn schrijfvaardigheid heeft naar mijn mening ook niets te vrezen door sms of msn of forum taal. Als ik mijn sociale contacten bekijk en de eenvoud waarmee ik nieuwe contacten maak ben ik van mening dat de huidige maatschappij nog geen invloed heeft gehad op mijn communicatie met "de buitenwereld". :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is goed te horen dat je jezelf onder controle hebt, altans, in mijn ogen. Nu een vraag aan jou: Zie jij het wel om je heen?
Vijftig jaar geleden waren er ook problemen en waren er ook mensen die gingen klagen. Ik denk dat het een kwestie is hoe je tegen zaken aan kijkt. Sommige zaken gebruik ik, sommige ook niet. Ik internet graag omdat het een makkelijk middel is om allerlei informatie van over de hel wereld tot je te nemen. Maar ik doe principieel niet mee aan hyves bijvoorbeeld. Allereerst omdat het later tegen je kan worden gebruikt en omdat ik niet mijn hele hebbe en houwe op het internet willen gooien. Ook SMS en chat ik niet zo veel omdat ik dat onpersoonlijk vind. Zo is dat met meer dingen zo. Je kan het ook positief opvatten, want men neemt informatie steeds sneller op waar vroeger iedereen alleen over zijn eigen 'straatje' iets wist te vertellen kan je nu gemakkelijker een mening vormen over allerlei zaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik denk dat de meeste mensen daar min of meer over nadenken. Persoonlijk zie ik het als een ontwikkelingsfase, geen eindfase. Misschien moeten we nog leren wat deze fase aan "fouten" met zich meebrengt en weer verder ontwikkelen. Dit proces overstijgt generaties en misschien ondergraaft het de diversiteit aan culturen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar net wat je er zelf van maakt hoor.

TV
Kijk jij iedere avond tv en doe je dan niks anders ofzo?

Video
zie TV

INTERNETTEN
Wat versta jij onder dagen op een website zitten. Ik kan ook dagen lang 5 minuten op een website zitten... Alles kan met maten.

CHATTEN
Oke hier heb je misschien een punt, vooral bij de jongere generatie laat het type/schrijf werk het soms aan de wensen over. Maar dat waait wel weer over naarmate ze ouder worden.

SMS
zie chatten

Mobiel
Draadloos internetten en mobiel bereikbaar bevorderd onze communicatie middelen alleen maar dus je ontkracht je eigen statement alleen maar. En het opbellen van je familie om je op te komen halen lijkt mij alleen maar een mooie mogelijk om sociale banden te testen.

Gameboys
Vroeger kreeg je een puzzelboekje mee in de auto, of je ging auto's tellen. Dit is de moderne variant van het puzzelboekje zal maar zeggen.

Muziek
Muziek kan je in de auto ook draaien als achtergrond muziek je hoeft hem niet zo hard te zetten? Er zit een volume knop op. Het is maar net wat je er tegen/aan doet.

MP3-speler
Ik loop(sta in de trein/metro) zelf ook iedere dag met 2 oordoppen in me oren naar mijn stage. Dit neemt niet weg dat ik ondertussen ook alles om me heen hoor en zie.

FEESTEN
Als je wil praten ga je wat verder van de band vandaan staan.

MENSLOZE-KASSA
Gelukkig hoef je niet bij deze kassa te betalen als je liever door een persoon geholpen wil worden, want die kassa's staan ernaast.

Ik denk dat je het een beetje in een te donker dag licht allemaal ziet. Je globaliseert het een beetje alsof iedereen dit zou doen of in iedergeval een groot deel. Ik denk dat dit reuze meevalt oke er zijn opties die "minder sociaal" zouden zijn. Maar het is maar net de keuze of je daar aan mee doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook al ben ik de vijftig gepasseerd, zie ik in de veranderde manier van communicatie veel voordelen. De grote nadelen die je opnoemde over te harde muziek op feesten, waren er veertig jaar geleden ook al. Voor de rest kun je door de huidige manier van communiceren veel efficiënter communiceren en dus kun je je contacten veel beter/vaker onderhouden dan vroeger. Nu chat je, maar vroeger had je correspondentievrienden. Dit was zeer tijdrovend: schrijven; postzegels kopen; naar de brievenbus, wachten op antwoord; etc.. Je kunt ook veel sneller informatie verzamelen. En op een inhoudloos praatje bij de supermarkt zit ik niet altijd te wachten. Wie verlangt er terug naar autopech met op kilometers afstand een afgelegen boerderij? Ik in ieder geval niet! Lang leve de mobiel!
Ook wij moesten onze kinderen zoet houden op de achterbank van de auto. Dit heeft niks met opvoeding te maken, maar lange autoritten zijn voor passagiers saai en kinderen die zich vervelen gaan klieren. Dit is van alle tijden.
Voor de rest is respect en beleefdheid belangrijk, maar dat die zie ik los van de communicatie. Ik groet mijn buren; maak af en toe een beleefdheidspraatje en probeer andere mensen in openbare gelegenheden zoals trein; bus; openbare gelegenheden etc. niet te storen met mijn mobiel of muziek. Dit heeft meer met normen en waarden te maken dan met technische ontwikkelingen. Ook a-sociaal gedrag is van alle tijden, maar ook hierin geldt: Verbeter de wereld begin bij jezelf. Als sommige mensen gelukkig zijn door de hele avond voor de buis te hangen en jij niet, dan maak je toch afspraken met jouw huisgenoten hoe dit opgelost kan worden. Met muziek in de auto idem dito. En.... hoe andere mensen met dit soort dingen regelen is hun zaak. Van mij mag de buurman de hele week achter de computer zitten als hij daar gelukkig van wordt en mij niet stoort. En als ik hem op straat tegenkom, groet ik hem beleefd en laat hem in zijn waarde.