Wat wordt bedoeld met "hij staat midden/vol in het leven"?

Ik heb natuurlijk wel een gevoel bij wat dat betekent maar wat zijn de criteria? Het is nl erg lastig als je het van andere mensen wilt zeggen of ze midden in het leven staan of niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Als we zo eens om ons heen kijken, zijn er altijd wel mensen in onze buurt waarvan we kunnen zeggen: ‘hij/zij staat echt midden in het leven …’ Wat bedoelen we daar mee?

We kunnen grip op de uitspraak krijgen door te kijken naar de tegenhanger ervan. Die tegenhanger is ‘achter de geraniums zitten’. Zitten we ‘achter de geraniums’ dan trekken we onze zintuigen naar binnen. Als lichaam bewegen we weinig en komen we nauwelijks nog buiten de vier muren van onze woning. Zintuiglijk lijken we weinig meer te ervaren en is de intensiteit van contact (in de breedste zin van het woord) minimaal geworden. We ontmoeten nauwelijks nog, spreken weinig en spelen niet of nauwelijks nog een rol in de denk- en leefprocessen van anderen. We schijnen om te komen in de tijd en wekken de indruk van verveling, saaiheid en monotonie. We tonen alleen, overgeleverd aan sufheid en leegheid. Eigenlijk zijn we levend dood.

Het kan nu niet anders meer of ‘midden in het leven staan’, heeft de betekenis van een lichaam en geest die belevend, reizend, deelnemend, ondernemend, expressief en aanwezig zich vooral buiten de vier muren van de woning bevinden. Voor iemand die ‘midden in het leven staat’, is geen zee te diep en geen berg te hoog. Vele ballen worden hooggehouden en de multi-taskingskills worden tot het uiterste beproefd. Alle zintuigen worden ingezet en een constante stroom aan velerlei prikkels wordt razendsnel verwerkt in een brein dat overuren draait. Dat vervolgens deze prikkels om een respons vragen, behoeft geen nader betoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

er wordt bedoeld dat die persoon niet achter de geraniums zit te verpieteren.
hij doet vrijwilligerswerk, heeft hobby's, blijft op wat voor manier dan ook in contact met de maatschappij.
13 jaar geleden
We bedoelen er meestal mee dat mensen betrokken zijn met het maatschappelijk leven en dat er kennis is van wat zich afspeelt in de wereld. De term wordt vaak gebruikt bij oudere mensen. Hij/zij is oud maar hij/zij staat nog midden in het leven, hij/zij weet goed wat er zich in de "maatschappij" voor doet. Echte criteria zijn er niet voor.