Dat je iets bekijkt vanuit de cultuur die daar gangbaar is.

Toegevoegd na 7 minuten:
bijvoorbeeld vanuit de cultuur van dat land, of van die streek. Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt kom je soms tot andere conclusies dan als je het vanuit jouw 'wereld' bekijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem bijv. het begrip 'intelligentie' en als we dit woord bekijken vanuit de culturele context zijn er culturen op deze aardbol waarin intelligentie een andere uitleg heeft.
Zo kan gedrag in de ene cultuur gezien worden als 'intelligent' maar is dit in een andere cultuur totaal niet het geval.
Zo is het voor Eskimo's bijv. erg nuttig om een cognitieve kaart te maken van de kustlijn van Alaska en is het in de westerse maatschappij veel belangrijker dat mensen verbale vaardigheden onder de knie hebben. Om deze redenen moeten we intelligentie zien als vaardigheden die worden gewaardeerd in een bepaalde cultuur. Je kunt je dan afvragen of er een algemene vorm van intelligentie bestaat of dat culturen blijven verschillen in de definiëring van het begrip inteligentie.
Nog een voorbeeld; het schoonheidsideaal!
Onze westerse cultuur bepaalt dat schoonheid over het algemeen slank van postuur moet zijn. Je moet dit zien in de context van gezond/fit/ sportief.
In andere culturen is daartegenover dik en rond weer een schoonheidsideaal voor vrouwen . In de culturele context gezien is dit omdat dik en rond in die cultuur als vrouwelijk/vruchtbaar/ moederlijk wordt gezien.

Een synoniem voor context is samenhang, situatie, omstandigeid en van daaruit moet je het in die cultuur bezien.
amc