is het in de toekomst noodzakelijk dat iedereen behalve zijn eigen taal ook een universele taal zal spreken?

datgene dat met Esperanto niet is gelukt, maar met engels zijn ze al wel een heel eind onderweg, of zullen er toch landen zijn die het engels afkeuren? en waarvoor zal dit nodig zijn, behalve de internationale handel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Of het noodzakelijk is, nee, want het gaat al eeuwen goed. Een internationale taal die niemand als moedertaal heeft maakt wel dat iedereen in dezelfde uitgangspositie zit, wat in dat opzicht wel eerlijker is. Als ik in China kom en ik spreek geen Chinees geeft dat mij een achterstand op een Chinees die daar zaken doet.

Engels wordt met name door Frankrijk niet geaccepteerd. Ik kan me voorstellen dat ook Spaanstalige landen bezwaren kunnen hebben.

Vergis je overigens niet in het Engels. Internationaal Engels is doorgaans eenvoudiger dan het 'echte' Engels, gesproken door moedertaalsprekers. Een moedertaalspreker kan in dat opzicht zelfs een achterstand hebben, omdat het Engels te goed is. Zij variëren meer met woorden en gebruiken moeilijkere zinsconstructies dan twee niet-Engelsen die onderling Engels spreken.

Behalve de internationale handel kan het ook handig zijn voor het toerisme, zoals bijvoorbeeld de gemeenschappelijke euro ook handig is geweest voor toeristen, hoewel het ten eerste bedoeld was om de handel tussen Europese landen te bevorderen.

Het nadeel van een kunstmatige taal als Esperanto of een dode taal als het Latijn zorgt er voor dat er geen moedertaalsprekers zijn. Dat kan een taal minder dynamisch maken en zorgt er voor dat iedereen de taal op latere leeftijd nog moet leren. Mocht de taal alsnog een succes worden, dan zouden kinderen kunnen opgroeien met de nieuwe taal, maar dat betekent dat je als ouder je kind opvoedt in een andere taal dan je eigen moedertaal. Dat maakt dat 'nieuwe' talen vaak gedoemd zijn om te mislukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja.. Een wereldtaal is wel erg belangrijk om te spreken niet alleen met handel maar ook bijv. Als je op vakantie bent of mensen die jou taal niet spreken en als je meerdere talen kent wordt je ook sneller aangenomen als werknemer ofsoo mensen zijn ook weer meer geiintreseerd in het leren van andere talen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een grote wens van misschien wel iedereen dat er op elke lagere en middelbare school in twee talen wordt lesgegeven. B.v. Engels. Dat spreken al veel mensen( al is het misschien niet het grootste taalgebied) , ook omdat het een eenvoudig aan te leren taal is. Spreekt men over de hele wereld een taal dan kan iedereen met elkaar praten, overal ter wereld.
Dat dit nog niet gebeurt is eigenlijk een schande, maar geeft het verdeel en heers systeem recht.

Pibroky