Wat is de algemene invloed van gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de maatschappij?

Mijn gevoel zegt me dat dit een positieve invloed heeft op de economische situatie. Daarnaast heb ik het gevoel dat het stabiliteit en veiligheid heeft geboden. Is er een manier om dit te toetsen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat het positief voor de economie is blijkt wel uit het feit dat de regering al jaren als beleid heeft dat vrouwen economisch zelfstandig moeten zijn. Niet alleen stimuleert dit de uitgaven maar het levert ook belastinginkomsten op. Daarnaast is de economische onafhankelijkheid een voordeel voor vrouwen in verband met, hoe cru dat ook moge klinken, echtscheiding. Eeuwenlang zijn mensen ongelukkig geworden omdat het huwelijk kapot was maar zij onmogelijk weg kon bij hem omdat ze niet voor zichzelf kon zorgen.

De invloed van werkende vrouwen op de economie valt wel te onderzoeken maar dat tweede aspect vrijwel niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Is er dan een aantoonbaar verband tussen welvaartsgroei en vrede?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oei. De tweede wereldoorlog en met name de oorlogszucht van Nazi Duitsland is aantoonbaar bevoordeeld door de economische crisis in Duitsland in de jaren 20. Maar bij de eerste wereldoorlog is zo'n verband minder duidelijk. Je zult dat per oorlog grondig moeten onderzoeken en dat kan ik niet in het kader van deze reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Goeievraag kan op een dag aangedragen worden voor de Nobelprijs voor de vrede :)

Andere antwoorden (1)

Helaas. Was het vorige antwoord maar waar. De theoretisch zou dat antwoord moeten kloppen. Maar is dat ook de praktijk. Nee. Het emancipatie model is in de jaren 60-70 opgekomen. De waarheid is dat er nu een hele grote groep vrouwen is die een dure studie hebben voltooid. Een grote studieschuld bezitten. Om na 4jaar werkervaring erachter te komen dat ze voor een gedeelte thuis voor de kinderen zorgen. Dat er veel ongelukkigen waren in hun huwelijk dat klopt Maar het huwelijk is pas 500jaar. Effectief 200jaar gebaseerd op liefde. Daarvoor was het een zakelijke overeenkomst. in de jaren '50 65j geleden vroeg je de vader om haar hand. Als hij nee zei hadden de twee geliefden een probleem.
Uiteindelijk levert dit een enorme kloof tussen jongens en en meisjes. De talloze een ouder gezinnen. Zorgen voor aardig wat 'Daddy issues'. Het egoïsme voert hier de boventoon.
Illustratie
Henk en Sjaan hebben 3 kinderen. Men gaat scheiden. Alles is tot in de puntjes geregeld. Toch krijgen de kinderen stress. Gaat allemaal perfect. Moeder valt niets op aan te merken.Het gezin was bij voorbaat redelijk geëmancipeerd. Door de 3mnd durende ziekte van de 2e was er geen andere mogelijkheid. Voor haar ex onmogelijk door reisafstand. Ze in uren achteruit moeten gaan. Heeft haar ex het begrip gehad dat de weekend regeling aangepast werd en hij kwam voor enkele uren op bezoek. Indien er het woord scheiding valt is er bij de rechtbank geen plaats voor emancipatie. Het was voor haar ex onmogelijk om minder uren te gaan werken. Ze heeft het nog geprobeerd maar na een half jaar was de fut eruit. In de 5 jaar tijd heeft ze 4 nette relaties gehad. De vierde loopt nog steeds. Gaat prima. In totaal 3 man en 5 kinderen zijn 8 mensen waar de kinderen intensief mee zijn omgegaan. De Vaderloze was sws een eikel. Dat deed ze meer slecht dan goed. Allemaal pijnlijk afscheid. De oudste en de zoon of dochter van relatie 2 hadden een hele hechte band. Men heeft het zelfs daardoor/daarvoor enkele maanden geprobeerd. Uiteindelijk is het kontakt verloren sindsdien toren hoge opstand. Oudste zoon worstelt met homosexualteit of kan de relatie van zijn toenmalige stiekeme relatie niet verkroppen. Niemand ziet het. Vader heeft een vaste relatie en zijn nieuwe vrouw saboteer oude regelingen.
De jeugd onderling. Weinig respect voor elkaar. Men heeft elkaar niet nodig.

Maatschappelijk kostenplaatje is veel hoger dan de baten.http://media.leidenuniv.nl/legacy/17-05-2010-eleveld-versantvoort-2010.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het spijt me wel maar aan je illustratie kan ik echt geen touw vastknopen.