Waarom kopen zoveel mensen een merkproduct terwijl de prijs relatief hoog is en de kwaliteit niet persé beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De kwaliteit van een merkproduct is vaak wel beter dan van een B merk, dat de prijs iets hoger ligt is niet voor iedereen een probleem en verklaarbaar.

De merkproducten stoppen veel geld in onderzoek voor nieuwe producten of het verbeteren van bestaande. B merken kopiëren de successen van de A merken, geen wonder dat t goedkoper kan.

Ik vind de ergernis van een slecht product veel erger dan de iets hogere prijs. Koop maar eens goedkoop gereedschap, dan snap je wat ik bedoel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Sommige mensen denken dat het status geeft.....
En er zijn ook altijs mensen die denken dat goedkoop duurkoop is dus voor merk gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige nmerken hebben status of je kan ermee laten zien dat je tot een bepaalde groep behoord.
Sommige merken leveren gewoon kwaliteit.
Maar sommige merken zien er ook gewoon leuk uit of zitten fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen meerdere redenen voor zijn:
- mensen gaan voor zekerheid, het merk staat goed bekend en heeft misschien een goede service- of garantie regeling;
- mensen zijn gevoelig voor status, bepaalde merkartikelen suggeren dat de eigenaar/gebruiker succesvol is of een goede smaak heeft;
- mensen kunnen het gevoel hebben dat ze iets goeds verdienen of zichzelf dat gunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste mensen kiezen voor zekerheid. Ze weten dat een bepaald merk pretendeert kwalitatief goed te zijn, en bij onbekende merken ben je daar niet zeker van.

Pas als men van iemand anders hoort dat een goedkoper/onbekender merk ook prima kwaliteit levert gaat men over tot dat andere merk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom anderen het doen, daar kan ik niet over oordelen, wat mezelf betreft, heb ik daar wel een antwoord op. Ik vind het leuk om zo nu en dan eens lekker te gaan shoppen en ik kijk dan niet speciaal naar het merk, maar ik ga wel vaker naar winkels of boetiekjes waar wat exclusievere kleding verkocht wordt. In dit soort winkels hangen soms maar 1 of twee stuks van een bepaald artikel en dat spreekt mij wel aan. Daarnaast is het zo dat je bijvoorbeeld bij spijkerbroeken echte mooie modellen kunt vinden die goed bij je figuur passen. Ik ben niet iemand die groot op een t-shirt het merk uitdraagt zoals je wel eens ziet, dat blijft voor mij alleen op het labeltje aan de binnenkant. Ik koop iets omdat ik het mooi vind en niet vanwege het merk. sterker nog, ik heb nu een dure jeans aan met daarop een t-shirt van de H&M van €7,50. Ik kan ook heel blij worden van een leuk jurkje dat ik in de uitverkoop vind. Wat de kwaliteit betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Ik zie bij bepaalde merkproducten toch echt wel een verschil in de afwerking, vooral stiksels en naden die beter afgewerkt zijn en ook de materiaalkeuze is vaak net iets beter. Ik geef je absoluut gelijk dat je weldegelijk voor het merk betaald en dat daardoor de prijs kunstmatig hooggehouden wordt. Er zullen best mensen zijn die graag dit soort kleding dragen omdat ze daarmee iets uit willen dragen, anderen kopen het omdat ze het mooi vinden. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt, daar mag je niet over oordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, maar volgens mij zijn de volgende wel de belangrijkste:

- Wie het breed heeft laat het breed hangen.
- Ergens bij willen horen (kuddedier effekt)
- Merkprodukten gaat boven alles
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waarom gaan mensen naar de AH terwijl je het bij de concurrent goedkoper kunt krijgen? Hoe komt het toch dat mensen identiteit willen ontlenen aan hun omgeving en materieel wat ze hebben. Bijvoorbeeld: ik heb een G-star broek aan dus ik besta? In plaats van, ik denk dus ik besta? Ik heb mezelf vaak afgevraagd hoe dit fenomeen precies werkt. Als je het globaal bekijkt dan kun je denk al snel de conclusie trekken dat dit een gevolg is van de westerse consumptiemaatschappij, er wordt van je verwacht dat er geconsumeerd wordt, reclames, je wordt er mee dood gegooid. Je kunt denk ik wel stellen dat als je merkspullen koopt voldoet aan de verwachtingen die de maatschappij van jou heeft, althans zo doet het bij mij voorkomen. Consumeren dus en het liefst zoveel mogelijk. Dit proces begint al in een vroegstadium en velen weten niet beter. Ik heb baby kleertjes gezien van het merk 'replay'. Veel kinderen worden al opgevoed met het idee dat merkkleding erbij hoort, normaal is. Ik las nog niet zolang geleden dat de jonge generatie nu met de huidige 'crisis' nog steeds boven hun stand leeft. Een groot gedeelte van de jonge generatie is niet in staat om te schakelen naar een lager levenstandaard, ze weten niet beter, het is ze niet geleerd. Gevolg, de jeugd gaat geld lenen en zal al in een vroeg stadium in geldproblemen komen.

Ik persoonlijk geef zelf niet zoveel om merkkleding, ik wil er wel graag leuk uitzien, maar dat hoeft echt niet zoveel te kosten.