Heeft de sociale klasse van je ouders invloed gehad op jouw opvoeding?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zeker weten. In de families van mijn beide ouders is het niet gebruikelijk om te studeren, maar wel om hard te werken. Mijn zus en ik werd dan ook altijd geleerd dat het niet uitmaakte wat voor werk we zouden doen, als het maar eerlijk werk was. Ik heb geleerd om niet neer te kijken op beroepen waar weinig of geen scholing voor nodig is, maar helaas is er in mijn familie ook een lichte aversie tegen de 'elite'. Dit laatste was toen ik jonger was nog redelijk vanzelfsprekend, maar door contacten met mensen uit verschillende klassen heb ik geleerd dat deze meer was gebaseerd op vooroordelen dan op werkelijkheid en heb ik ermee af kunnen rekenen. Hoewel mijn ouders wilde dat ik mijn best deed op school ben ik nooit gepusht om te gaan studeren, want dit werd niet als belangrijk gezien. Mijn keuze om toch te gaan studeren heb ik helemaal zelf gemaakt, maar het feit dat ik hierin niet gestimuleerd werd is denk ik een van de belangrijkste redenen waarom ik dit niet meteen na de middelbare school ben gaan doen.

Ja, dat heeft zeker invloed gehad op mijn leven,ik kom uit een heel groot gezin,en mijn ouders moesten echt op de centjes letten,we werden steng maar wel rechtvaardig opgevoed dus wat dat betreft maakte het misschien niet veel uit.

Is sociale klasse het hokje waar binnen je mensen moet plaatsen afhankelijk van de hoeveelheid geld ze hebben, de buurt waarin zij wonen, het werk wat zij doen en welk onderwijs ze gevolgd hebben? Natuurlijk krijgen we een referentiekader mee van onze ouders en de omgeving waarin wij zijn opgegroeid. Mensen zijn mensen, alle met hun eigen ontwikkeling, talenten, mogelijkheden en problemen. De een heeft ook wat meer geluk dan de ander Een van de wijsheden die mijn moeder meegaf (ze kwam uit een arbeidersgezin en had basisonderwijs gevolgd) was om altijd de balans tussen lichaam , ziel en geest te vinden. Je hebt gevoel en intuïtie , hersens om mee te denken en handen om mee te werken. En zo heb ik nog veel meer “ klasse” in mijn opvoeding meegekregen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100