Is een mening geven op een vraag hetzelde als een antwoord geven op een vraag?

Wanneer iemand jou een vraag stelt en je geeft daar dan jouw mening op. Om de heel simpele reden dat dit zo is. En er wordt jou (later) een verwijt gemaakt dat je geen antwoord geeft. Is dit dan reeël?

Dus is een mening geven op een vraag hetzelfde als een antwoord geven op een vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het ligt er denk ik een beetje aan welke vraag het is... er zijn hier veel vragen die om je mening vragen, dan is het toch geen enkel probleem lijkt mij. Er zijn ook een aantal praktische kennisvragen... dan is het gewoon een duidelijk kennis antwoord, zonder dat je mening daartoe doet.
Echter zijn er veel vragen die zowel kennis als je mening uitnodigen... ik geef dikwijls mijn mening, omdat ik denk dat iets op een bepaalde manier zo gaat.... en ben ook niet alwetend, dus zal er best eens naast zitten.
Ik vind het dus niet reeel als je wordt aangesproken op het geven van je mening.... maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, want het zijn 2 verschilde dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, wat een heerlijk filosofische vraag. Wat is de waarheid anders dan een construct van onze eigen perceptie? Is daarmee niet elk antwoord, zelfs een dat algemeen geaccepteerd wordt als "waar" niet een mening?

Weten we dat de aarde rond is, of delen we met elkaar de mening dat -gezien de bewijzen die we hebben- de aarde rond is?

Elke vraag kan op vele wijzen worden beantwoord. Een mening kan daarbij een goed antwoord op zijn. Sterker, in veel gevallen KAN het niet anders.

Neem de vraag die ik nu hier rechts zie onder "populaire vragen": Moeten allochtonen die weigeren een inburgeringscursus te volgen worden gekort op een uitkering?

Hoe kan op zo een vraag anders worden gereageerd dan met een mening?

Dus: ja, een mening kan een goed antwoord op een vraag zijn.

Maar niet altijd.

Als ik vraag: "Waarom zijn negers zwart", dan is een antwoord in de trant van "jij bent een racist en hoort dit niet te durven vragen" geen zinnig antwoord, terwijl een verhaal over zonneschijn, pigmenten en natuurlijke selectie dat wel is.

Toegevoegd na 21 seconden:
Edit: maar dat is natuurlijk slechts MIJN mening ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan wel een mening die ik niet als antwoord op de vraag kan zien...
Niet altijd. Je kunt je mening geven, zonder de vraag te beantwoorden, dus als het ware de vraag omzeilen.

bijv. je vraagt:"vind jij het ook zo`n rot weer"?
antwoord: "ik vind die vraag stom".
Het is geen antwoord op de vraag maar een mening over de vraag.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is natuurlijk wel erg letterlijk. Ik denk dat de vraagsteller een oplossing wilde hebben en een mening
is vaak geen oplossing. In verschillende meningen ligt wel vaak een soort oplossing verborgen, maar dan moet je gaan afwegen welke mening het dichst bij de jouwe ligt.
amc
14 jaar geleden
Als jij een mening geeft op een vraag en dit was jouw ervaring is daar niets mis mee, alleen kunnen anderen het anders ervaren of jouw mening helemaal niet delen, is dat hun probleem.

Ik heb het pas ook gedaan, en anderen zagen het heel anders werd wel gewaardeerd want kreeg geen min. En achteraf had een ander ook gelijk wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar dat hoeft niet bij alle personen zo te zijn.

Laat mensen verwijten maken, sommige zijn zo scherp hier om de boel af te kraken terwijl het soms zo anders kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er naar een mening wordt gevraagd, dan is je mening geven ook meteen een antwoord.

Waarschijnlijk was degene die zei dat het geen antwoord was, het niet eens met jouw mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand jou om een mening vraagt, wordt er een antwoord verwacht. Jouw mening is dan een antwoord op de vraag. Je kunt ook een mening geven zonder dat daarom gevraagd wordt. In dat geval is het geen antwoord, maar alleen een mening. Het antwoord op jouw vraag is dus 'ja'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje omslachtige, maar interessante theorie...
Een mening is een persoonlijk antwoord, hoe het voor jou voelt of is
Daarom vind ik het ook zo vervelend om een minduim te krijgen op een vraag waar je mening gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er specifiek antwoord gevraagd word, dan kan je deze verpakken als je het niet zeker weet, of als er meerdere opties zijn. Je zegt dan er wel bij: "naar mijn mening is het zo, of zo komt het op me over"
Zo voorkom je dat je geen antwoord geeft.

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet reeel om er later op terug te komen dat je geen antwoord geeft.
Dat is natrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt helemaal aan de vraag
bv op een vraag als hoe lang is een bepaalde toren daar is een duidelijk antwoord op te geven en geen mening,
maar op de vraag of God bestaat kan je eigenlijk alleen je eigen mening maar geven
14 jaar geleden
Je hebt enerzijds FEITENKENNIS, die nauwkeurig getoetst is aan verschillende bronnen, dus objectief digitaal verifieerbaar.Anderzijds heb je subjectieve ongezouten meningen opinies. Het is zoals in de journalistiek : FACTS are sacred. De rest is duiding. Het onderscheid moet wel scherp gesteld worden om niet te vervallen in manipulatie van de lezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou wel, voor mij niet...

Logisch is alles wat je zegt EN mening EN antwoord, het is maar hoe je het begrijpt...

Maar andere antwoorden maken een beeld van jou, en dat bepaalt sterk hoe ze tegen je aankijken...
Dus als je soms meningen geeft en soms antwoorden, dan is dat heel anders als je altijd antwoorden geeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van het soort vraag af. Als het een vraag is,waar op een exact antwoord te geven is,b.v. hoeveel km is het van A naar B dan is het een antwoord.Maar als je vraagt hoe komt het dat mijn zus steeds dikker wordt,terwijl ze bijna niets eet? Dan zul je diverse meningen te horen(lezen) krijgen.