Op die leeftijd is het nog moeilijk voor kinderen om dat in te zien. Bovendien kan de een beter tegen zijn verlies dan de ander.

Het is op zich geen slechte eigenschap om niet tegen je verlies te kunnen. Het zegt immers dat je graag wilt winnen!

Je kunt al wel proberen uit te leggen dat je niet altijd kunt winnen, zeker met spelletjes niet. Geef haar een compliment als ze geen stennis maakt wanneer ze verliest.

Wat ook goed helpt is om zelf heel erg overdreven te doen als je verliest. Zo ziet zij hoe 'raar' dat gedrag kan over komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet vrees ik. zelf heb ik er 3 monopolyspellen, vijf vriendschappen en 2 dsm stickertjes over gedaan tot ik tegen me verlies kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een spel thuis dat heet MAD magazine spel.
Hierbij moet je als eerste verliezen om te winnen .. misschien een idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel spelletjes met haar doen zodat ze heel vaak kan 'oefenen' in tegen haar verlies kunnen. Je zou haar misschien ook een kleine beloning in het verschiet kunnen stellen als ze niet boos wordt als ze verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die leeftijd is het nog moeilijk voor kinderen om dat in te zien. Bovendien kan de een beter tegen zijn verlies dan de ander.
leg ze uit dat je niet altijd kan winnen , en als ze egt wilt winnen ze in haar zelf moet geloven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel als beloning voor de winst een ijsklontje uit en kijk samen toe hoe ie op het schoteltje smelt. Dat relativeert de winst mogelijk. Dan een gesprek over de waarde van het spelen als gezellig samen bezig zijn en dat dat altijd blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral het goede voorbeeld geven zou ik zeggen.
Zorg dat jij ook eens verliest (of kun je niet tegen je verlies?) en laat haar zien hoe je reageert.
Kinderen spiegelen zich aan de ouders en zullen op die leeftijd de kunst van je afkijken.
Maar ja, het hele fenomeen van winnen en verliezen is in haar jonge leven nog nieuw en om daar vervolgens "goed" mee om te gaan, vergt gewoon ontwikkeling en dus tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met haar memory spelen. memory is een spel dat volwassenen vrijwel niet kunnen winnen van kinderen; kinderen hebben een enorm goed korte termijn geheugen. Ze spelen je helemaal onder tafel met memory. Heerlijk voor het kind als ze na afloop die enorme stapel kaartjes op tafel heeft liggen en jij een beetje (toneelgespeeld) sneu bent met je zes kaartjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van mij werd zelfs nog kwaad als ze met een, volgens haar, te klein verschil won.
4 is nog best wel jong.
De kans is groot dat het vanzelf beter word naarmate ze ouder wordt, ik weet niet of je op 4 jarige leeftijd al groot genoeg bent om tegen je verlies te kunnen?
Ik weet niet of je dit bewust aan moet leren?
Als ze vaker speelt, zal ze zelf een manier vinden waar zij er mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het goeie voorbeeld te geven.

(net als met alles)

Het kan wel even duren, overigens.
13 jaar geleden
In ieder geval niet, om haar blij te maken, steeds laten winnen, maar wissel spelletjes waar ze wel goed in is,af met de geluksspelletjes waarbij je echt tevoren niet in kunt schatten wie er wint, en dat zijn zo ongeveer alle dobbelspelletjes
13 jaar geleden
Kinderen van vier moet je gewoon veel laten winnen, niet altijd natuurlijk, maar ze moeten wel zo vaak kunnen winnen dat ze graag spelletjes blijven spelen.
Bedenk ook dat abstract denken pas zo'n zeven jaar later begint, wat niet wil zeggen dat wat negatieve ervaring niet kan helpen.
Een beetje troosten na een verloren (kans)spelletje zal geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is niet tegen verlies kunnen een slechte eigenschap. Veel mensen die het echt maken kunnen niet tegen verlies. Wat wel belangrijk is is de manier waarop het onbehaaglijke gevoel uiting wordt gegeven. Dat moet op den duur onder controle komen maar daar is ze nog veel te jong voor. Geef haar de tijd om dat te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou haar kunnen leren met opzet te verliezen door er iets tegenover te stellen. Namelijk een ander helpen bijvoorbeeld....

door het zielig te vinden voor iemand die steeds verliest. (een meespelend vriendinnetje wat mag winnen ipv uw dochter?)
iets dergelijks, dat ze zich GOED kan voelen over verliezen... dat een ander kindje, of jij, even blij mag zijn met winnen, en dat zij MEE mag juichen over de winst van een ander!

misschien lastig om dat nu al duidelijk te maken, maar het KAN wél denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt de verliezer ook belonen met applaus. zo van: "X heeft gewónnen!! en Y is twéede!!". Of "je hebt deze keer niet gewonnen maar je zit wel in de top drie".