Hoe zit de kredietcrisis in elkaar?

Wat zijn beurzen en wat houdt het in? Waarom hebben wij last voor wat andere mensen 'verkeerd' doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch al voorbij?
Drepolli
12 jaar geleden
Zo wat een vraag ik kan hier wel 4 uur over praten om dit uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is niet zo maar uitgelegt nee
Pieter2011
12 jaar geleden
Last van "wat andere mensen verkeerd doen"...? Nee hoor, de kredietcrisis (die nu dreigt over te gaan in een "dubbele dip") wordt niet alleen door anderen veroorzaakt, maar ook door onszelf, Nederlanders. W geven (individueel en met z'n allen) veel meer geld uit dan we hebben.

Het beste antwoord

We kunnen er niets aan doen en de kredietcrisis zal de beurskoersen met ongeveer nog 50 -75 % doen dalen. AEX in 2015 ongeveer 60 tot 140 punten.

De kredietcrisis is ontstaan omdat er een land is ( Verenigde Staten ) dat te veel geld uitgeeft. Omdat ze dat geld niet zelf verdienen, maar lenen van beleggers , was het noodzakelijk voor de leiding van het land ( USA ) om de beleggers zoveel mogelijk om de tuin te leiden.

Op de beurs worden aandelen in bedrijven verhandeld. Je kan aandelen kopen of verkopen . Ook wordt er gehandeld in obligaties en andere ingewikkelde financiële produkten. Ook valuta bijvoorbeeld Dollars en produkten bijvoorbeeld Cacao of olie.

Omdat de Verenigde Staten zoveel geld uitgeven , wilden ze het voor beleggers aantrekkelijk maken te investeren ( via staatsobligaties - staatsleningen maar ook nog een heleboel andere financiële produkten.

Nou moest het lijken dat het geld dat beleggers investeren heel veilig wordt belegd in de Verenigde Staten. Daarvoor zijn er Credit Rating Agencies. De Verenigde Staten heeft de hoogste rating AAA.
Dat betekent dat ze altijd hun schulden terug zullen betalen.

Echter in de praktijk gedragen de VS zich onverantwoordelijk en ze lenen enorme bedragen om de rente over hun eerdere leningen af te lossen.

Om de problemen van de toenemende staatsschuld op de economie ( namelijk veel aflossen is dat je zelf geen geld kan investeren in je economie ) te maskeren heeft de Amerikaanse Centrale Bank ( FED ) de rente zo laag gemaakt , dat er nog véél meer geleend werd, zowel door inwoners van USA , als door de overheid.
Het uitgeleende geld werd onder andere gebruikt om de huizenmarkt kunstmatig op te pompen zodat iedereen dacht dat een huis altijd in waarde om hoog ging en zelfs mensen zonder vast inkomen of met te laag inkomen konden een eigen huis kopen. De hypotheken ( huizenleningen ) werden vermomd als veilige obligaties voor beleggers opgeknipt en doorverkocht door zakenbanken in de VS.

Elke keer weer blijkt dat de VS hun schuld niet meer in de hand heeft en daardoor zakt de economie in elkaar . En elke keer wordt de rente verlaagd, geld bijgedrukt of de Centrale Bank van Amerika koopt schuldpapier van de overheid zelf op .

Uiteindelijk kan de VS zijn schuld niet betalen en de kredietcrisis is een feit . Er zijn nog meer landen met te hoge staatsschuld ( Japan , Griekenland , Portugal , Ierland ) maar uiteindelijk zijn het kleine spelers vergeleken met de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even je vraag beantwoorden : we hebben er last van omdat we deel zijn van de economie in de wereld . Dat heet globalisering . We exporteren ook naar de Verenigde Staten en ook Nederland leent geld bij beleggers. En we zijn met de Euro en de Europese unie verbonden met andere Europese landen . Als het daar mee niet goed gaat dan gaat het met onze economie ook minder goed. Of we moeten belastinggeld gebruiken om andere eurolanden te steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaag (6-08-2011)heeft krediet beoordelaar Standard en Poor's de rating van de Verenigde Staten verlaagd van AAA naar AA+. Maandag kijken hoe de beurzen daar op reageren.

Andere antwoorden (3)

In de link hieronder (wel in het engels) een vereenvoudigde uitleg van het ontstaan van de kredietcrisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een youtube filmpje, wilde hem eerst als bron toevoegen, maar op een gewone computer staat hij in het bericht zelf.
Op de beurs wordt van alles verhandeld. Als het daar niet goed gaat wordt het vertrouwen minder. Bedrijven kunnen failliet gaan ( DSB Bank, Lehman Brothers etc.). Als dit gebeurt gaan mensen steeds minder investeren. Ook consumenten geven minder uit want ze zijn bang dat ze in geldnood komen door bijvoorbeeld een dreigend ontslag omdat hun werkgever moeilijkheden heeft. De economie zwakt door dit alles dus enorm af. Dit is natuurlijk niet helemaal goed uitgelegd en in het echt is het nog vele malen complexer maar dit is zeer wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kredietcrisis is niets anders dan een onderdeel van de evolutie. Wat wil je als er wezens bestaan wiens hersens zo goed ontwikkeld zijn als die van ons.
Aan de ene kant heb je de kredietcrisis en aan de andere kant heb je mensen die door deze "crisis"inzien dat geld eigelijk helemaal niet belangrijk is.
Als ik als burger schuld heb, kan ik in de schuldsanering komen, dit wordt mij opgelegd door een overheden die meer uitgeven dan ze binnenkrijgen. Nu vraag ik je zou het niet simpeler zijn als we het met minder geld zouden proberen, maar ja, zolang er mensen zijn die het nog beter hebben dan wij, is het lastig om met minder genoegen te nemen.
ER IS GEEN CRISIS.