Waarom werden vrouwen vroeger (19e eeuw en eerder) ongeschikt bevonden voor werk/politiek?

Ik begrijp dat het huis en alle toebehoren taak waren van de vrouw en de buitenwereld (het werk en politieke zaken) taak waren van de man. Maar ik vraag mij nou al een tijd af wat hier nou precies de reden van is, dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Waar komt dit vandaan? Geeft het hebben van een baan (en dus het zorgen voor geld) de man aanzien en macht? Komt het vanuit het geloof voort? Of is het een heel andere reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (8)

de vrouw werd alleen voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen bezien.
dat was de taak van de vrouw.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vrouw had de taak om gehoorzaam te zijn aan haar man en voor haar man te zorgen. Ze kookte voor hem. Op zaterdag, als hij vrij was, werkte zij extra hard. Ze maakte het hele huis schoon, bakte brood, deed alle inkopen voor de week, kleren verstellen en haar gewone werk zoals voor haar kinderen zorgen kwam er ook bij, zodat de arme vrouw vaak de hele zaterdag tot laat in de avond bezig was. Als het gezin erg arm was moest de vrouw ook nog wel eens buitenshuis werk doen om rond te komen. Ze verloor dan echter al het aanzien dat ze nog had. Vaak werd er daarom gekozen voor thuis, voor geld, klusjes voor anderen te doen, zoals kleren naaien of schoonmaken.
De man moest zijn vrouw financieel onderhouden en haar beschermen. Hij moest haar van al het nodige voorzien; voeding, onderdak, kleding, geneesmiddelen. De man gaf zijn vouw huishoudgeld, daar moest ze zelf alle boodschappen van doen. Hij werkte buitenshuis voor dit geld. De man moest eigenlijk ook zijn kinderen opvoeden, maar had daar geen tijd voor zodat die taak bijna helemaal voor de vrouw was.

· Welke rechten hadden mannen en vouwen op het gebied van woonplaats en bezittingen en op andere gebieden?

De vrouw woonde in haar man’s huis. Ze leefde van het geld dat haar man verdiende. Meestal had ze zelf nauwelijks bezittingen, maar was alles ook van haar man. Ze was zelf als een bezit van haar man. Als er sprake was van een scheiding kreeg de vrouw niks. Een enkele keer waren man en vrouw niet in gemeenschap van goederen getrouwd en had ze haar eigen geld. Dit geld was dan meestal van een erfenis. Pas na 1857 was het mogelijk voor een vrouw om een deel van haar man’s bezittingen te krijgen na een scheiding. Als de man wilde verhuizen moest zijn vrouw met hem meegaan, als de nieuwe woonplaats tenminste bij hun sociale positie paste.
De man was degene die zijn gezin moest onderhouden, dus de man moest de baas zijn. De man was ook in de positie om zijn vrouw een draai om de oren te geven als zij iets deed wat hem niet aanstond. Vrouwen hadden er niks tegen in te brengen en als ze er problemen mee hadden, moesten ze maar bij die man weg gaan, maar dan hadden ze niks meer en gingen dan vaak het klooster in. Hij nam goede beslissingen en mocht doen wat hij wilde, zolang het bij zijn status en algemene gedragsregels van de gemeenschap paste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrouwen werden over het algemeen als zwak beschouwd. ze werden ook als de persoon gezien die de kinderen opvoedde, het huishouden deed en natuurlijk eten koken wanneer de man thuis kwam van het werk.

dit is wel veranderd door feministes zoals Aletta Jacobs, dit was geloof ik de eerste vrouwelijke huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een deel komt het uit het geloof voort.
Iemand heeft ooit opgeschreven dat het Eva was,
die van de verboden appel snoepte. Dat was een vrouw, dus vrouwen deugen niet.
In de kerk mogen vrouwen geen priester worden.
Nog maar kort geleden dat de pastoor aan de deur kwam
waarom er niet meer kindertjes geboren werden in het gezin.
Toen de gezinnen 10 - 12 kinderen hadden, had de vrouw het druk genoeg.

In 2005 pas was er een eerste vrouwelijke rabbijn in Nederland [joodse voorganger]. Maar dat is wel een progressief Joodse gemeente.

En:
Helaas is het zo dat het onrecht wat vrouwen wordt aangedaan door sommige moslims en andersgelovigen toegeschreven wordt aan de Islam.

Waar het vandaan komt lijkt mij redelijk duidelijk.
Waarom het zo lang stand gehouden heeft
en nog heeft, is mij een volkomen raadsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrouw behoorde tot het zwakke geslacht, de man tot het sterke geslacht.
Bovendien werd er van vrouwen gedacht, dat zij minder intelligent waren dan mannen en dus alleen maar goed voor de opvoeding en het huishouden.
Het geloof had er, zoals mijn voorgangsters al schreven, ook voor een groot deel mee te maken. Het was een schande als een getrouwde vrouw moest gaan werken.
Dat was niet zoals het hoorde. Zodra de vrouw trouwde moest ze thuis blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze in de Bijbel niet echt van waarde worden geschat... althans dat was de theologische visie. salomo had bijv. 1000 vrouwen. altijd handig als de vaatwasser het begeeft, maar echt geemancipeerd kunnen we het niet noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al heel langvoor die 19e eeuw,werd de vrouw slechts gezien als sloof en als diertje voor de man zijn pleziertje. Dat is er eeuwen ingehamerd door veel geloven (religies) .
Een der katholieke heiligen, (ik weet even niet wie, ze hebben er zo veel ) vergeleek de vrouw zelfs met een zak vuil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin der tijden waren er weinig mensen. Bij het groeien van dit aantal waren er mannen die sterk waren die zich grond toeeigende en dit ook verdedigde. Vrouwen vonden dit wel prettig en voelde zich hierdoor veiliger. vooral als er kinderen waren. Hierdoor is de situatie ontstaan dat mannen meerdere vrouwen hadden. Zo kun je dus wel verder in de geschiedenis kijken mannen waren de verzorgers voor vlees en spierkracht. Vrouwen maakte het eten en verzorgde de kinderen. Hierdoor ontstond de machtspositie van de man.
13 jaar geleden
Het is al van héél vroeger. De man was, door zijn lichaamsbouw, de meest geschikte om voor voedsel te zorgen. Aangezien het niet voor het oprapen lag, en er nog geen wapens waren, was hij daar het merendeel van de dagen mee bezig. Daardoor ontwikkelde zijn lichaam zich steeds meer en het lichaam van de vrouw minder, omdat ze het door haar man gevangen voedsel moest verwerken. Dát is de reden waarom de rolverdeling is geworden zoals ze is. Dat er door geloof e.d. daarná andere betekenissen aan zijn gegeven is allemaal niet essentieel.