Heeft vrinden en vrienden dezelfde betekenis?

En zoja, waarom zijn daar 2 spellingen van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (4)

Het zijn dezelfde woorden, alleen is de een een verouderde spelling (vrinden).

Waarom zijn er twee spellingvarianten? Ach, dat is nou taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Van Dale:

vrind de; m -en (deftig of iron) kameraad, vriend

vriend de; m,v -en 1 persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden: zij zijn dikke ~en; iem te ~ houden zorgen voor goede
verstandhouding; zij heeft een ~je een vaste vriend; hoor eens ~! ironische toespreking 2 liefhebber: dierenvriend, kindervriend

Beide woorden hebben dus dezelfde betekenis, alleen bij het woord vrind zit er een extra lading aan, namelijk een deftige of een ironische.
12 jaar geleden
Het heeft dezelfde betekenis. Vrinden werd vroeger meer gebruikt, vrienden is moderner. Ik vind vrinden mooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien mijn persoonlijke indruk, maar ik vind dat het woord vrinden wat chiquer klinkt dan vrienden, terwijl ik tegelijkertijd vind dat vrinden wat meer op afstand klinkt.