hoe kun je je ex het beste noemen?

gescheiden mensen met kinderen praten vaak over 'zijn vader' of 'zijn moeder' als ze hun ex bedoelen. Die ex heeft een voornaam die ze kennelijk niet willen gebruiken. Het komt mij respectloos over. Wat is een prettiger oplossing hiervoor, behalve natuurlijk gewoon de naam noemen?

Toegevoegd na 40 minuten:
beste mensen, ik heb met nadruk niet de bedoeling iemand te kwetsen met deze vraag. Het verschijnsel is mij gewoon opgevallen en ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik zie het probleem niet, of ik wel of geen respect heb voor mijn ex man zal niet blijken uit hoe ik hem noem, wel door wát ik over hem zeg.
Met mijn kinderen heb ik het over jullie pap, met goede vrienden heb ik het over hem door zijn voornaam te gebruiken, voor minder bekenden over mijn ex.
Sta daar eigenlijk nooit bij stil, denk ook dat het iets is wat jij, en misschien wel meer mensen, persoonlijk zo ervaren.
Nogmaals, voor mij heeft dit niets met respect te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb uit alle antwoorden bij elkaar geleerd, dat het niet noemen van de voornaam van de ex vaak wel degelijk bewust gedaan wordt. Ook heb ik geleerd dat het niet per definitie als respectloos bedoeld is. Bijgaand antwoord verwoordt dat ook nog eens. Dank allen.

Andere antwoorden (6)

Gewoon de naam, ex noemen is pijnlijk en van het verleden, de naam is van het heden, dus het helpt je om verder te gaan in je leven...

Toegevoegd na 1 minuut:
Of gewoon vader en moeder, want die titel blijf je houden of de ouders nu samen zijn of gescheiden, dat vader en moeder dat blijft... Gelukkig maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn ouders zijn 20 jaar geleden gescheiden maar zeggen gewoon elkaars naam.
ik denk dat dat ook gewoon het beste is.

praat je over je ex met een vreemde die je ex niet kent dan kan je gewoon over ex praten want als je dan zou zeggen piet dit en dat..... dan vragen ze wie is piet. en dan moet je nog uit leggen dat pietje je ex is
14 jaar geleden
Als ik met bekenden praat die mijn ex ook kennen dan noem ik gewoon zijn voornaam. Maar tegenover anderen praat ik gewoon over mijn ex. Of inderdaad als het over mijn kind gaat zeg ik bijvoorbeeld "hij is bij zijn vader".

Ik vind er niks respectloos aan, het is toch mijn ex en zijn vader?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij verstandig om in deze rekening te houden met je gesprekspartner en de sociale kringen waarin jij je begeeft.

Mijn voormalige echtgenoot, vader van onze kinderen, jullie vader of gewoon zijn naam.

Het woord ‘ex’ heeft een bepaalde misschien emotionele lading. Er is een reden waardoor jullie uit elkaar zijn gegaan en helaas is niet iedereen even geïnteresseerd.
Misschien is het soms ook niet van belang dat iedereen op de hoogte is van jullie relationele leven. Daarnaast is het woord ex ook gerelateerd aan het verleden, daardoor ondergeschikt aan jou (jullie) heden en toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het heel persoonlijk is.
Dat ik de naam van mijn ex nooit uitspreek (of wil horen) heeft niet met respectloos te maken.
Eerder om hem te bannen uit mijn gedachten en herinneringen aan hem.
Tegenover mijn zoon (18 jaar) zal ik nooit iets "slechts"
over zijn vader vertellen.
Dat weet hij zelf wel! (dat zijn vader mij mishandeld en afgetuigd heeft)
Heb vele woorden voor zo'n man, maar noem die nooit tegen over mijn zoon.
Wanneer ik met mijn zoon ben, noem ik mijn ex, gewoon
"je vader"en hij "zegt pa"
Het ligt er gewoon aan op welke manier je uit elkaar gaat en hoe de verstandhouding is na de scheiding.
Tegenover kennissen noem ik hem gewoon
mijn 1e echtgenoot.
Maar als ik wil kan ik iedere dag aan mijn ex denken, hoef alleen maar naar de littekens van de hechtingen te kijken.
Over respect gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ex vind ik een lelijk woord..
tegen mijn dochter zeg ik nog altijd papa waneer we het over hem hebben.
tegen andere mensen noem ik hem de vader van mijn dochter..
ex is natuurlijk wel het juiste woord maar zo zie ik hem niet. gewoon de vader van mijn dochter!