Hoe zou het komen dat juist hulverleners vaak het slachtoffer zijn van geweld?

artsen, ambulancepersoneel, leraren, sociaal werkers.

Zag net dat soortgelijke vraag een maand geleden ook al gesteld was. Ik bedoel eigenlijk niet zozeer waarom er agressie bestaat in het algemeen, maar waarom zijn vaak juist diegene die willen helpen de klos?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is verschrikkelijk dat het gebeurt. Ik denk dat het komt omdat ze een uniform dragen en autoriteit uitstralen zonder dat ze fysiek dreigend zijn. In een situatie willen zij de orde handhaven, maar andere mensen willen in de chaos overhand hebben, respecteren hun autoriteit niet en zien hun "bemoeienissen" als een inbreuk op hun situatie. "some people just want to see the world burn", stoer zijn door je agressie te uiten op iemand die autoriteit uit zou moeten stralen maar die zich niet kan verweren

Ik denk dat dat komt omdat dat de grootste kans heeft om in de krant te komen. De personen die zoiets doen hunkeren volgens mij naar aandacht en wat zet jezelf beter in het daglicht door in de krant te komen? Je kunt vanalles proberen om in de krant te komen maar aangezien over dit onderwerp de laatste tijd veel publieke verontwaardiging bestaat kun je er donder op zeggen dat hier wel een paar journalisten over schrijven.

Even als aanvulling op de andere antwoorden: Vaak wordt ook door ambulancepersoneel, politie en brandweer op erg strenge en soms botte manieren gevraagd om afstand te nemen. Daarmee sluiten ze dus personen buiten die toch graag willen weten wat er met hun vriend/familie/geliefde of bezitting (als er een huis in brand staat) gebeurt. Dat kan ook agressie opwekken. Ook het feit dat niet meer zomaar iedereen wordt meegenomen naar het ziekenhuis speelt een rol. Als iemand denkt dat zijn/haar vader een hartinfarct heeft en de ambulancedienst weigert die persoon mee te nemen omdat het gewoon gaat om hyperventilatie (even als voorbeeld) kan ik me voorstellen dat mensen erg agressief worden omdat ze het gevoel krijgen niet serieus te worden genomen. Hoe meer regels in de zorg ontstaan hoe vaker dit soort dingen zullen voorkomen vrees ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100