Hoe zou het komen dat juist hulverleners vaak het slachtoffer zijn van geweld?

artsen, ambulancepersoneel, leraren, sociaal werkers.

Zag net dat soortgelijke vraag een maand geleden ook al gesteld was. Ik bedoel eigenlijk niet zozeer waarom er agressie bestaat in het algemeen, maar waarom zijn vaak juist diegene die willen helpen de klos?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat ze vaak werken met mensen in gestresste situaties:
Een situatie waarin iemand gewond is en je je zorgen maakt, je kinderen worden misschien uit huis geplaatst, je hoort net dat je kind niet naar het vwo kan..
Kortom, iets is voor die mensen op dat moment heel belangrijk, en zo'n hulpverlener moet nog wel eens nee verkopen.
Veel valt of staat dan met uitleg. Wanneer je niet alleen goed verbandjes aan kunt leggen, maar ook op een goede manier kunt uitleggen waarom iemand niet mee kan met een ambulance, ben je al een heel eind verder. Ik heb het gevoel dat er in communicatietrainingen nog winst te behalen is. Maar je hebt altijd asociale mensen die nee niet als antwoord willen horen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien omdat deze mensen zich dienstbaar opstellen en zich dus niet agressief tonen, althans niet primair. Zij kunnen wellicht gezien worden als makkelijke prooi....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja weet je wat ik denk dat het probleem is, als ik bvb op straat loop en een groep jongens roept wat naar mij zoals lekker kontje en ik negeer dat worden ze boos, ben gelijk een slet hoer ect, als ik naar ze terug roept iets van dat kan jij niet krijgen he (is het wel een aanval) maar ik heb ze niet genegeerd, kunnen ze niet tegen.
ik denk dus dat hyet met hulpverleners net zo gaat, ze negeren iedereen om hun heen omdat ze bezig zijn met de patient, als dus een van die mensen iets roept wat voor hem belangrijk is, maar er word door de broeder niet op gerageerd omdat hij bvb bezig met een leven redden, worden sommige boos. zeker als het familie beterft.
dan zou je toch juist zeggen laat die man zijn werk doen de ''broer'' ligt dood te gaan, maar als de broeder negeerd, en in de ogen van de broer iets fout doet, is 1+1 =2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is verschrikkelijk dat het gebeurt. Ik denk dat het komt omdat ze een uniform dragen en autoriteit uitstralen zonder dat ze fysiek dreigend zijn. In een situatie willen zij de orde handhaven, maar andere mensen willen in de chaos overhand hebben, respecteren hun autoriteit niet en zien hun "bemoeienissen" als een inbreuk op hun situatie.
"some people just want to see the world burn", stoer zijn door je agressie te uiten op iemand die autoriteit uit zou moeten stralen maar die zich niet kan verweren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat dat de grootste kans heeft om in de krant te komen. De personen die zoiets doen hunkeren volgens mij naar aandacht en wat zet jezelf beter in het daglicht door in de krant te komen?
Je kunt vanalles proberen om in de krant te komen maar aangezien over dit onderwerp de laatste tijd veel publieke verontwaardiging bestaat kun je er donder op zeggen dat hier wel een paar journalisten over schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hot-item heden ten dage... Ze willen kunnen uitlokken en toch met respect behandeld worden... Daarom hebben ze het zo vaak aan de stok, ze lokken heel vaak uit en men pikt dat niet meer... Net zo bij buschauffeurs, sommigen geilen erop als ze net voor een oud vrouwtje aan kunnen rijden, niet allemaal, maar sommige doen dat heel graag. Zo kunnen ze hun eigen frustratie afreageren... Maar de moderne mens pikt dat niet meer, vandaar dat er zoveel geweld opgeroepen wordt... En dan DUBBEL Straffen hoe dom kun je zijn als overheid om dat in het leven te roepen... Dan krijg je mensen als Karst Tates... Zien wij dat dan niet in? Ik vrees van niet, dus Karst Tates zal nog niet de laatste martelaar zijn... (Ik keur zijn daden absoluut af, laat dat wel HEEL duidelijk zijn)

Kort maar krachtig deze keer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen waar ze mee te maken hebben zitten helemaal vol van de stress ... En bij explosief materiaal is een vonkje genoeg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even als aanvulling op de andere antwoorden: Vaak wordt ook door ambulancepersoneel, politie en brandweer op erg strenge en soms botte manieren gevraagd om afstand te nemen. Daarmee sluiten ze dus personen buiten die toch graag willen weten wat er met hun vriend/familie/geliefde of bezitting (als er een huis in brand staat) gebeurt. Dat kan ook agressie opwekken.

Ook het feit dat niet meer zomaar iedereen wordt meegenomen naar het ziekenhuis speelt een rol. Als iemand denkt dat zijn/haar vader een hartinfarct heeft en de ambulancedienst weigert die persoon mee te nemen omdat het gewoon gaat om hyperventilatie (even als voorbeeld) kan ik me voorstellen dat mensen erg agressief worden omdat ze het gevoel krijgen niet serieus te worden genomen.

Hoe meer regels in de zorg ontstaan hoe vaker dit soort dingen zullen voorkomen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn over het algemeen buitenstaanders die het de dienders onmogellijk maken om hun werk ten uitvoer te brengen .

maar in amsterdam heeft stadsdeelraad-voorzitter marcouch gezegd dat het bij hun [marokaanse] cultuur hoort .
ik vind dat een vrij beangstigende ontwikkeling.