Zou het land veiliger worden als de politie niet meer bij voetbalmanifestaties aanwezig hoeft te zijn?

doordat de clubs de beveiliging zelf ter hand nemen. En hoe moeten die clubs dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat scheelt onze maatschappij heel veel geld! De voetbalclubs hebben geld zat om zelf beveiliging te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Ik verwacht niet dat dat extra veiligheid oplevert. Al was het alleen maar omdat de politie meer mag dan een prive / partikulier beveiligingsbedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dubbel.
Politie kan agressie opwekken, dus alleen de aanwezigheid van de politie kan zorgen voor agressie.
Ik denk echter dat dit ook wel zal zijn bij beveiligingsbeambten. Politieagenten hebben meer bevoegdheden.

Ik denk dat de nieuwe voetbalwet vooral kan helpen.
Hier zorg je er ondermeer voor dat bepaalde raddraaiers het stadion niet in komen. Beter voorkomen dan genezen denk ik maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Hoe kan de aanwezigheid van politie nou voor agressie zorgen? het wordt vaak als excuus gebruikt door raddraaiers, die lekker willen rellen, dat het door de politie kwam. Maar eigenlijk is het natuurlijk dikke lariekoek.
Denk niet dat dat een optie is. Misschien zou het helpen 50% politie om te zetten in 50% beveiligers om de kosten te drukken opdat er dan toch nog accuraat kan worden gehandeld.

Ik blijf het jammer vinden dat iets wat een feest moet zijn alsmaar verpest moet worden door een groep raddraaiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel dikwijls wordt van veel mensen gehoord dat de voetbalclubs zelf de beveiliging ter hand zouden moeten nemen.

Echter twee opmerkingen mijnerzijds hierover: De bevoegdheid wapens te dragen, c.q. te gebruiken heeft de regering aan uitsluitend het politieapparaat toegekend.

Een particulier mist hierdoor 'het argument' desnoods met geweld iemand tot rust te manen.

Anderzijds wordt van de burger ook belasting geheven om hem/haar bescherming te bieden bij ongeregeldheden.

De samenleving heeft, aldus enkele voorname filosofen uit het verleden, )zie hieronder' een deel van hun vrijheid..in dit geval 'de eigen rechter' aan de overheid afgestaan.

Nu mag de overheid zich daaraan niet gaan onttrekken.

Hier volgt nu een stukje uit Wikipedia waar die filosofie uieen gezet wordt:

Sociaal contract
John Lockes geschriften over het Sociaal Contract waren in het bijzonder bij de Amerikaanse Founding Fathers heel invloedrijk.
Het sociaal contract is een belangrijke term in de sociale en politieke filosofie. De belangrijkste contractdenkers zijn Thomas Hobbes, John Locke en Jean-Jacques Rousseau. Zij probeerden onze huidige maatschappelijke samenleving te verklaren vanuit de fictie dat mensen ooit zonder regels en in onbeperkte vrijheid (in een soort natuurtoestand) leefden, maar om uiteenlopende redenen (maar altijd uit eigenbelang) een contract met elkaar hebben gesloten.

De contractfilosofen hebben verschillende ideeën over de inhoud van dit contract, maar ze hebben gemeen dat de mensen in het sociaal contract bepaalde vrijheden opgaven, waaronder het recht om voor eigen rechter te spelen. Individuele vrijheidsrechten werden (deels) overgedragen aan de gemeenschap (leidt tot democratie) of aan een soeverein.

Het contractdenken ontstond naar aanleiding van de bloedige godsdiensttwisten in het Europa van de 16e en 17e eeuw. Het wegvallen van de almacht van Rome zorgde ervoor dat verschillende denkers een antwoord gingen zoeken op de vraag hoe ervoor te zorgen dat een vorst voldoende macht had – en de legitimiteit om die macht te behouden – om de vrede langdurig te handhaven.

Groet,

Ton