Waar in de samenleving kom je eigenlijk geen rangen en standen onderling tussen de mensen tegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb het zelf 8 keer mogen ervaren.
Als deelnemer van de vierdaagse wandelmarsen in nijmegen.
Alle deelnemers hebben maar een gezamelijk doel de finisch.
Er bestaan die vier dagen geen rangen of standen,maar
een hele grote eensgezindheid onder de deelnemers.
Een geweldige ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (13)

Ik heb zitten denken... en gegoogeld, maar ik denk nergens in onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk dat dat in sommige heel primitieve culturen nog wel heerst maar hier gelukkig niet meer dat is verleden tijd, als je naar vroeger kijkt met al die armoe de armen geen geld en de rijken alleen maar meer. men is verstandig geworden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze maatschappij kom je dit tegen bij naturistenclubs (niet te verwarren met nudisten). Mensen leven in de natuur, zonder onderling onderscheid in rang of stand, want zodra iedereen naakt loopt is er geen verschil meer waar te nemen en valt ook alles wat daarmee te maken heeft weg. Naturisten onder ons zullen dit zeer zeker beamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral mensen die niets of weinig doen. Die hebben geen aandrang zich te onderscheiden van anderen. Helaas zijb dat vaak arme mensen en mensen die rijk zijn geboren (er niks voor hoefden te doen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens. Nederland heeft een vlakke maatschappij i vergelijking met de meeste landen om ons heen. En toch zitten er overal verschillen. Niet zo heel duidelijk als bv in de VS, maar ze zijn er wel.

Natuurlijk kan je op elke plek in de wereld je groepjes waar je naar kijkt zo klein maken dat er geen verschillen meer zijn (Alle huisartsen van 35 bv). Maar dan kijk je niet meer naar de samenleving, maar naar een subgroep. En dan kijk je niet meer naar d samenleving, maar naar een subcultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elke samenleving anders dan bij mensen kom je rangen en standen tegen, er is daar altijd een rangorde en een hiërarchie, altijd een dominante en een onderworpene, dat is altijd zo...

Dus nergens kom je dat tegen, nergens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha die XineX.
U weet dat ik de antwoorden van U waardeer.maar deze
keer ga je de mist in.
Waarom ik jou kies met deze reactie is omdat jij de nr1 bent.
Zie mijn antwoord op deze vraag.
In een echte hechte familie zijn er geen rangen en standen maar heeft iedereen respect voor elkaar, en ziet elkaar als een gelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 'het sociale experiment' Auroville, in India, streeft men naar een samenleving waarbij alles gezamenlijk wordt gedaan, zonder rangen en standen, op basis van gelijkwaardigheid. Vooral toen de hippie-beweging op zijn hoogtepunt was, waren er meer van dergelijke samenlevingen populair, maar het aantal daarvan is flink afgenomen. Denk aan de kibboetsen in Israel. In de praktijk heb je echter in dergelijke communities toch altijd wel een paar mensen die de leiding hebben over dergelijke gemeensschappen, ondanks dat ze er op staan dat iedereen gelijkwaardig is en niet als 'leider' aangesproken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mmm;

In de wachtrij voor openbare wc's; daar stelt iemands sociale of maatschappelijke status ineens verdomd weinig meer voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens, zolang mensen met elkaar omgaan zal er altijd bewust of onbewust duidlijk worden gemaakt wie de dominantste persoon, dus wie de leider is en wie er volgt. Dit gebeurt door lichaamstaal en taalgebruik. Iedere interactie zegt wel iets over de sociale status van iemand.
Het is niet altijd slecht om verschil in status te hebben. Als iedereen alleen maar zijn eigen doelen zou nastreven zouden mensen geen grote projecten voor elkaar kunnen krijgen.
Het is een mechanisme uit de prehistorie waardoor een stam makkelijker kon overleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens, want de samenleving wil rangen en standen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij op het werk.Je hebt wel verschillende karakters,opgewonden standjes, vriendjeskliekjes, mensen die beter hun vak uitoefenen dan anderen, maar rang noch stand bestaan daar.Allemaal dienstverleners en zo hoort het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk type werk? (Hoeft niet in detail.)
In het ziekenhuis. Daar ben je, steenrijk of straatarm, afhankelijk van dezelfde dokter. Je eet hetzelfde eten, ligt in dezelfde zaal en gaat er onafhankelijk van je maatschappelijke status gewoon dood als het je tijd is.