Wat zijn de voor en nadelen van koopzondagen? En waarom is er zoveel ophef over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag!
ik vroeg me ook af waarom het zoveel aandacht krijgt. Het zal wel ingegeven zijn door de religieuze partijen die voor zondagsrust zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er een kamermeerderheid is voor zondagsrust. Het zal wel "wisselgeld" zijn geweest bij de coalitievorming.

Het beste antwoord

Gedoe om niks denk ik, laat het gewoon aan de winkeliers en hun klanten over vindt ik.

Niemand zegt dat een winkelier ook 7 dagen open moet zijn als hij op zondag open is. Ga Maandag dicht, of woensdag. Elke winkel weer anders.

Je verliest klanten als je dicht bent,
En wint er evenveel omdat anderen op zondag naar je toe komen. In totaal maakt het niet uit, een euro kan maar 1 keer uitgegeven worden. Je wint en verliest. Kies dan zorgvuldig je tijden, dat je zoveel mogelijk klanten kan bedienen.

Maar als je toch voor een gesloten zondag bent, waarom dan niet twee dagen dicht? Of drie? waar ligt de grens? Mensen willen toch kopen dus ze geven dan evenveel uit hoor.

Voorbeeld: Maak een verplichte koopwoensdag en de rest van de week alle winkels dicht. Natuurlijk is dit onzin, dat weet ik, maar waarom dan een grens leggen? Laat elke winkelier het lekker zelf bepalen. Ga 5 dagen open waaronder het weekend en alle avonden. Zoiets. Als iedereen het doet zoals hij wil, vinden we vanzelf een evenwicht.

Alleen de winkeliers die het puur om het geld doen zullen een druk voelen om dan 7 dagen 24 uur per dag open te zijn... en dat gaat nu eenmaal niet. Is er zoveel winst te halen dat je personeel kan betalen, dan doe je dat. Wel open zijn maar niet altijd zelf werken. En is die winst er niet, dan ga je gewoon dicht.

Als alle winkeliers het eendrachtig zo samen doen wordt er niemand slechter van. Integendeel, we gaan in totaal met zijn allen iets meer uitgeven omdat je vaker naar de winkels kan. En dus iets minder op vakantie of een iets minder grote auto kopen. Dus goed voor de Nederlandse economie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het grote nadeel zou zijn dat dan de zelfstandige ondernemer een concurrentieklap krijgt; Hij kan geen 7 dagen per week open zijn, zonder personeel in te huren, wat vaak te duur is. Dus verliest hij klanten

Daarnaast wordt het argument van zondag = rustdag vanuit christendom gehanteerd.

Een voordeel is dat er werk verschaft wordt (Een dag extra openingstijden = 1 dag meer werk), wat weer extra kosten meebrengt.

Wel makkelijk als je gewoon op zondag ook boodschappen kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het absoluut een voordeel. Den Haag is elke zondag open, dus als ik voor iets naar de stad moet, hoef ik niet per se op zaterdag of donderdag avond te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij verschillende bedrijven word het personeel gedwongen om op zondag te werken.
mocht men weigeren dan is men niet collegiaal.
Ook de kleine ondernemer is de dupe die moet werken terwijl de rest van zijn gezin vrij is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaand weblog zijn veel argumenten van voor- en tegenstanders van de koopzondag te vinden. Kijk ook bij eerdere bijdragen over dit onderwerp op het weblog.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is dat je 's zondags kan kopen, en het nadeel is dat je op zondag misschien moet werken en dat het overal druk is.

De ophef snap ik ook niet. De overheidsbemoeienis al helemaal niet. Dit zouden werkgevers en werknemersorganisaties toch kunnen bepalen? Het getuigd niet van vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nadelen zijn vooral voor diegenen,die op Zondag werken moeten en voor de ZZPers die dan ggen enkele dag meer vrij hebben,of duur personeel moeten inhuren.
De voordelen zijn voor de klanten,vooral die,die de rest van de week moeten werken. De ophef wordt vooral gemaakt door de (ultra) christelijke partijen,die vinden dat de Zondagsrust er door ontheiligd wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste nadeel is het voor personeel die moet werken op de zondagen, (ook al willen ze niet) En voor de kleine ondernemers, die gezien de concurentie wel mee moeten en daarom bijna 7 dagen in de week werken.
Ikzelf vind het wel goed als er een dag is dat de winkels niet open zijn. Dit niet uit christelijke overwegingen maar meer vanuit het feit dat de mensen zichzelf niet meer kunnen vermaken hierdoor. Ga is met je kinderen naar het bos of zo , ipv met z'n allen op zondag in de fille staan voor Ikea.