waarom willen mensen zo graag vreemde huisdieren?

Laatst een vraag; waarom pinguins niet vaker als huisdier worden gehouden. Een aantal uur geleden een vraag over het houden van een aap. Heb in het verleden meer dieren voorbij zien komen. Wat trekt mensen nou precies aan in zulke dieren? Of gaat het er juist om dat ze dan 'iets' hebben wat de buurman niet heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat mensen juist het 'vreemde' zo aantrekkelijk vinden. En deze mensen hebben duidelijk ook niet nagedacht over hoe realistisch het is om zo'n dier te willen.
Een bepaalde soort pinguïn kun je hier in Nederland best houden, mits je de ruimte hebt voor een rots en een flink zwembad en dergelijke (even los van vergunningen die je niet zult krijgen als je geen dierentuin bent, en de praktische dingen rond voeren en schoonhouden en ziektes). Dat is voor een gemiddelde persoon dus niet te doen. En pinguïns lijken lief en knuffelig maar dat zijn ze bepaald niet.
Dus ik vergelijk het maar met een kind dat een film met een kameel ziet en dan zegt: 'Mag ik ook een kameel?'.

Wie huisdieren wil, moet eerst maar eens kijken wat realistisch is in zijn/haar huis en omgeving. Kun je een dier binnen houden, of heb je een grote tuin waar bij wijze van spreken een paar geiten in kunnen leven?
Lijkt me meer kans hebben dan veel exoten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed voorbeeld, die kamelen. Ik ben bang dat het inderdaad vaak zo gaat. +

Andere antwoorden (7)

Omdat ze inderdaad net iets anders/beter willen hebben dan wat standaard is.Ze willen laten zien dat zij wel zoiets hebben en als iemand anders dat ook doet dan willen ze weer iets nieuws.
Denk maar aan een tv ,als jij er 1 hebt van 1 meter diagonaal wil de buurman een grotere.

en met tv s is dat niet erg maar met dieren vind ik dat diep triest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd met teevee's net zo dieptriest hoor, en met auto's. Maar wel en plusje, want het is inderdaad zuiver en alleen statussymbool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marleen ik snap wat je bedoelt maar een tv of auto heeft geen gevoel maar een dier wel.Hoe gaat het met dat aapje of pinquin als het niet meer binnen te houden is? Afgemaakt,stichting aap, of iets anders wat het dier niet verdiend heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja op die fiets ; ik vond het dieptriest van de 'eigenaar', maar voor de dieren is het natuurlijk het aller-ellendigst. Dieren zijn geen dingen.
sterredag
13 jaar geleden
zolang deze mensen er wel goed voor zorgen, de voorzieningen die nodig zijn gewoon regelen en het beestje niet zomaar weer wegdoen, vind ik het niet dieptriest of erg of wat dan ook. Helaas zal dat in de praktijk wel vaak anders werken.
Statussymbool, anders dan anderen willen zijn, het "hebben" zien als een uitdaging, om maar een paar redenen te noemen. Voor mij volslagen onbegrijpelijk.
Maar aan de andere kant: een vogel in een kooitje is "normaal"..... en net zo triest.
Of het niet kunnen omgaan met een maatschappelijk wel geaccepteerd huisdier...... al was het alleen maar, omdat men tevoren niet heel goed informeert wat het is om een dier goed te verzorgen en ermee om te gaan. Daarvan zie je hier op GV ook vele voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
idd +
Vinden zij een uitdaging/uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ie zo worden huisdieren maar gewoon aangeschaft zonder na te denken! Een puppy is leuk maar daarna moet je nog 10 jaar...
Als je een kind wilt adopteren zit je jaren in een papiermolen en wordt je keer op keer doorgelicht, maar voor andere levende wezens met gevoel kan je zo de winkel inlopen!
Als ze iedereen een maand bedenktijd zouden geven plus informatie over het dier en dit zou overhoren, had je veel minder dierenleed! (of volle asiels)

Om vervolgens op je vraag terug te komen:

Het is idd voor een deel het hebben wat de ander niet heeft, of iets beters hebben. Daarnaast is het gene hebben wat eigenlijk niet kan natuurlijk gemeengoed, de ene wil een Ferrari de ander een zwembad!
Ook wordt iedereen zo in geprent normaal te moeten zijn dat sommige er voor kiezen er op een bepaalde manier boven of onder uit te steken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen willen in het algemeen geen vreemde huisdieren, alleen vreemde mensen willen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed omdat ze door dat bepaalde dier gefascineerd zijn. Een andere reden kan zijn dat ze ermee kweken en de dieren veel geld waard zijn bij verkoop. Natuurlijk zijn er altijd mensen die gewoon willen opvallen en uniek willen zijn.
Wat ik ook nog kan bedenken is dat ze hiermee willen tonen dat zij zich van regels niets aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal doen de mensen het die aandacht willen.
Ze willen beter en opvallender zijn dan andere dus apen en pinguins hebben. Ik zelf vind dit heel zielig die mensen moeten gewoon die dieren in hun leefgebied laten en stoppen met aandacht vragen