met hoeveel inwoners is nederland "vol"?

16.683.514 inwoners op het moment van plaatsen van de vraag, hoeveel "ruimte"heeft nederland nog?? kunnen we alles ongestraft volbouwen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vrienden van mij hing vroeger dit tekstje, vond het altijd wel grappig:
"Is Nederland vol?
Een land is vol, als je over de hoofden kunt lopen. Daarvoor zijn drie mensen per vierkante meter nodig. Een bevolking van vijftien miljoen kun je dus kwijt op vijf miljoen vierkante meter, ofwel vijf vierkante kilometer. Dat is minder dan de oppervlakte van het voormailge eiland Urk.
Stuur iedereen naar Urk............................, dan is Nederland verder leeg."

Het beste antwoord

Nederland is in principe vol als we niet genoeg ruimte meer hebben om voor onszelf het eten te produceren dat we nodig hebben om van te leven. Dat punt is al lang gepasseerd. Gelukkig zijn er veel landen in de wereld die ons willen helpen door ons eten en andere zaken te verkopen, anders hadden we nu serieus honger.

Mijn antwoord is een illusttratie van de beperkte blik die men heeft bij het kijken naar landsgrenzen en inwoners. Het kjiken naar landengrenzen en inwoners is een manier om de wereld in hokjes te delen. Echter, geen enkel land staat tegenwoordig nog los van een ander land. Daarom is het afbakenen van je eigen grondgebied tegen anderen gevaarlijk; Als de buitenwereld besluit dat ze je niet zo aardig meer vinden, kan je in echte problemen komen met voedselvoorzieningen ed. Dus vanuit dat oogpunt is nederland al vele malen vol. Als je uitgaat van het feit dat we relaties met andere landen hebben, dan kunnen we nog veel meer mensen hebben. Je moet dan wel de keuze maken dat je stukken natuur op wilt geven. Maar dat is wat het is: Een keuze. Geen belemmering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat nederland al heel vol zit, maar als je echt wil kijken hoeveel mensen er zijn, moet je heel hoge flatten overal zetten. zo kunnen er wel miljoenen mensen bij. als overal flatten van 15 hoog staan. maar liever niet. hou het voorlopig maar op 16.683.514 mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik voorop stellen dat een land niet 'vol' kan raken. Wat hoe meet je dat? Waar ligt de grens en wie bepaald deze? En, wat te doen als het land dan vol raakt? Verplichte abortussen of gedwongen emigratie?

Toch geldt voor Nederland dat het hier niet vol of druk is. Neem ter vergelijking een stad als Shanghai waar 20 milj. mensen wonen op een oppervlakte van 1/7e van Nederland.

Daarnaast komt Nederland nog niet eens voor in top 25 van landen gemeten naar hun bevolkingsdichtheid. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel het zo lijkt, is Nederland niet vol. Ik geef even een voorbeeld ter vergelijking. Istanbul heeft ongeveer evenveel inwoners als Nederland (in de zomer zelfs nog meer). Maar die stad is wel ca. 400 keer kleiner dan Nederland. Dus wat nou vol? Er is nog zat groen wat we helemaal kunnen volplempen met beton. Maar dat moeten we niet willen. Het lijkt echter dat de politiek dat wel wil.