Wat zijn de gevolgen van de kredietcrisis voor Nederland?

Ik weet al dat veel mensen hun baan kwijt zijn of kwijt zullen raken, maar voor de rest weet ik er nog niet veel vanaf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De kredietcrisis is eigenlijk een uiting van economische stilstand tijdens de lange golf beweging die ook wel Kondratieff wave wordt genoemd.

Gedurende het laatste tiental jaren van economische groei is er een disbalans ontstaan in de economie. Het geld werd overwegend verdiend in sectoren die niet daadwerkelijk goederen produceren ( huizenverkopers, bankiers , beurshandelaren en vooral internet bedrijven ).

Door deze disbalans ontstond een recessie ( economische krimp ) rond het jaar 2000 , maar deze recessie was ongewenst , en daardoor hebben de politici en bankiers maatregelen genomen om de economie te beschermen . De rente werd verlaagd en er werden stimulerende maatregelen genomen om de economie weer te laten groeien. Echter deze maatregelen hebben de verkeerde sectoren gestimuleerd, en de economieën van verschillende landen zijn later alsnog in vrije val gekomen.

Dat was in 2008 .

De Kondratieff winter ( de periode van krimp en stagnatie ) duurt historisch gezien ongeveer 15 jaar . ( De vorige Kondratieff winter was van 1930 tot 1945 ) .

Dus we mogen verwachten dat na 2015 de economie weer gaat groeien , ook in Nederland en BelgiË. Omdat Nederland een export land is ( we voeren veel meer uit dan dat we importeren ) hebben wij relatief weinig last van de kredietcrisis , ook al lijkt dat anders . Vergeleken met Griekenland , Italië en Spanje is de kredietcrisis tot nu toe mild geweest voor de meeste mensen .

Door de Euro hebben Nederland en Duitsland een export voordeel. Deze twee landen met een export overschot , handelen met de wereld in een relatief goedkope munt . De euro is goedkoop geworden door de Euro crisis , maar Nederland en Duitsland hebben eigenlijk alleen voordeel bij de goedkope euro .

Al met al zijn er genoeg redenen om het niet te somber in te zien de economische crisis . De economie zal er na de recessie jaren waarschijnlijk alleen maar beter uitkomen .

Tijdelijke gevolgen zijn voor Nederland een toename van de werkloosheid, verlies van waarde bijvoorbeeld van eigen woningen en aandelen , verhoging van de belastingen , verlaging van pensioenen en vooral vermindering van de koopkracht door inflatie ( alles wat je koopt wordt duurder ) en loonmatiging . Ook ben je als werkende Nederlander minder goed beschermd tegen ontslag als je een vast arbeidscontract hebt .