Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer wordt een gebeurtenis een ramp?

Gisteren die enorme brand in Moerdijk. Ik merk op dat sommige media het woord 'ramp' gebruiken.
Persoonlijk vond ik dat overdreven. Het is niet niks natuurlijk, maar het was beheersbaar en er zijn geen persoonlijke slachtoffers gevallen.
Wanneer wordt een incident een ramp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
832

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik herinner mij een uitspraak van de ex-voetbaltrainer Bobby Robson n.a.v. het niet halen van de volgende ronde, of iets dergelijks. Hij zei toen zoiets, dat dat geen ramp is en dat zoiets als een aardbeving wel een ramp is. Sportverslaggevers noemen gauw het woord ramp voor b.v. een uitschakeling of zo. Of de 10-0 nederlaag van Feyenoord. Dit is gewoon vervelend voor de club en bepaald geen ramp. Een gebeurtenis is volgens mij een ramp als er doden en zwaar gewonden vallen, of als veel schade wordt toegebracht aan het milieu, enz. Als iemand geen geld meer heeft zou je dat ook als een ramp kunnen beschouwen. Of als iemands foto- en filmopnamen door brand worden verwoest. Enzovoorts.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zie de link, daar spreken ze oa over een onverwachte gebeurtenis met grote materiele schade en kans op menselijk letsel.

Ik denk dat dit toch wel een ramp was. Al zijn er geen slachtoffers gevallen, het had WEL kunnen gebeuren

Toegevoegd na 1 minuut:
hier ook nog de link naar incident. Dat is toch wel veel lichter, geen (grote) schade ed
(Lees meer...)
13 jaar geleden
We noemen iets een ramp als met name de materiële schade heel erg groot is, of als er heel veel (materiële) zaken definitief verloren gaan.

Zijn er (veel of weinig)_ mensenlevens bij betrokken, dan spreken we eerder van een drama.

In de media echter worden beide termen nogal eens door elkaar gebruikt, en ook niet altijd goed toegepast. In dat geval dienen ze vooral voor het trekken van de aandacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Er is of was een fotoboek over de watersnood in zuidwest Nederland van 1953, getiteld: "De Ramp".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mocht je ook gerust en met recht een ramp noemen, dunkt me.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding