Wat kunnen wij G.V. 'ers er nu zelf aan doen , dat onze kinderen geen alcohol meer willen drinken ???

Mijn stelling: alcohol maakt je hersenen defect.
m.vr.gr. ... dirk ...

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook vraag van "achtertuyn" over alcohol misbruik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ik vind je stelling wat overdreven...

En hier kunnen wij als GV'ers werkelijk helemaal niets aan doen dat onze kinderen geen alcohol meer drinken. Nadeel van kinderen is namelijk dat ze alles stiekum gaan doen wat niet mag. Hou het gewoon zelf goed in de gaten dat ze t.z.t. gerust, maar met mate gaan drinken...

Want tegenhouden doen we het toch niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij voorbaat er van uit gaat dat je het toch niet redt als opvoeder kun je er beter mee stoppen want dan trekken de kinderen hun eigen grenzen terwijl dat jouw rol hoort te zijn. Dat verwachten ze ook van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij nooit jong geweest dan? En deed jij nooit stiekum de dingen die je niet mocht?
Je kan zelf je kinderen geen alcohol schenken en goed voorlichten waarom jij vindt dat ze geen alcohol mogen drinken. Of andere kinderen alcohol mogen drinken is tussen het betreffende kind en zijn ouder/voogd. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Zelf vind ik dat je prima alcohol moet kunnen drinken, zo lang je maar niet elk weekend stomdronken bent onder het mom van gezellig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw stelling "alcohol maakt je hersenen defect", gaat alleen op bij langdurig en overmatig drankgebruik.

Je kunt kinderen alles verbieden, beter is het in mijn ogen om uitleg te geven over de risico's van overmatig drankgebruik. Net als met drugs, seks en nog veel meer dingen in het leven, hebben ouders een informatieve en beschermende rol. Maar je kunt je kind niet tegen alles beschermen in het leven, en Gv'ers kunnen je daar al helemaal niet bij helpen.

Als ouder ben ik voor een open en informatieve communicatie tussen ouder en kind. Ik kan zoveel mogelijk (bij)sturen en als vangnet fungeren indien nodig. Maar kinderen zullen uiteindelijk hun eigen weg kiezen, net als jij en ik vroeger. Ik kan alleen maar hopen dat ze verstandig genoeg zijn en op de juiste momenten terugdenken aan onze gesprekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet dat of dat alleen voor GV'ers opgaat, ik denk dat het voor alle ouders een zorg (zou moeten) zijn. Mijn persoonlijke aanpak is de makkelijkste, denk ik : wij drinken zelf nagenoeg geen druppel en schenken mondjesmaat (nooit meer dan 2 drankjes de man in huis) voor visite. Geen principele geheelonthouders, maar wel bijna. Daarnaast wordt er natuurlijk met zekere regelmaat over gepraat ; communicatieis de sleutel tot vrijwel elk onderdeel van de opvoeding, naast voorleven, dat meer impact heeft dan A zeggen en B doen.

Af en toe zijn er ' leuke' voorbeelden van alcolholmisbruik in de omgeving, en als ik op mijn oudste afga, is de boodschap inmiddels ook al wel aardig overgekomen. Maar uiteindelijk zal ze de beslissing voor zichzelf moeten nemen. In ieder geval beschikt ze over voldoende basisinformatie en kennis om een verantwoorde keuze te KUNNEN maken. Meer invloed heb je als ouder denk ik niet ; ze zal gerust een keer met een stevige slok op thuis komen (nog effe niet hoop ik), waar we dan gepast op kunnen reageren.

Wat ik in ieder geval uit den boze vind en toch veel om me heen zie, is dat kinderen van deze leeftijd al (12, 13, 14) thuis ' leren drinken' . Ja, dat is nou precies wat ik ze NIET wil leren. Dan leer je ze namelijk in één beweging door dat alcohol normaal is en erbij hoort. Die boodschap geef ik ze liever niet mee. Mijn dochter is één keer op een verjaardagsfeestje geweest waar alle kinderen een mixdrankje aangeboden hadden gekregen (´leuk voor een feestje; het hoort erbij´), dus daar heb ik nogal furieus op gereageerd; die kinderen waren rond de twaalf !!! Moeder straal verontwaardigd; die kinderen moesten toch verantwoord (sic) leren met alcohol om te gaan ? En dat kon toch maar het beste onder begeleiding van een volwassene ? Totaal niet voor rede vatbaar.
Toen heb ik via haar háár dochter maar uitgenodigd om het weekend erop op ons ´feestje´ langs te komen, dan kon ik ze leren n**ken. Sindsdien zijn we eigenlijk niet meer on speaking terms.......

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergeet nog even te melden dat mijn dochter op dat feestje in principe wilde weigeren en liever een sapje had, maar dat vond ma ´niet gezellig; doe toch gewoon lekker mee, zij zijn er bij er gebeurt heus niks´. Uiteindelijk heeft ze het bij 'één slokje gelaten, gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcoholmisbruik wordt in onze maatschappij zwaar onderschat. Dat blijkt zelfs uit de diverse reacties op deze vraag. Bedenk dat kinderen een spiegel zijn van de ouders. Als het voor kinderen normaal is dat er dagelijks alcoholhoudende dranken op tafel komen zal een kind dat heel makkelijk nadoen. Het is hetzelfde als met roken. Je kunt je kinderen leren waarom het slecht is. Daar kun je al vroeg mee beginnen. Je kunt je kinderen voordoen door het niet of met mate te gebruiken. En natuurlijk is het interessant maar vergeet niet dat je als ouders een veel grotere invloed op je kind hebt dan welke groep uit de omgeving dan ook. Blijf communiceren. Geef aan wat je vindt en waarom je dat vindt. En houding waaruit af te lezen valt dat je het toch wel niet zal redden is pestilent in deze. Dan heb je bij voorbaat al verloren. Dit is de regel en als jij je daar niet aan houdt dan heb je een probleem. Daar komt een directe consequentie aan vast. Heel duidelijk. Dat is wat elk kind wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen wij niets aan doen, je zult er mee moeten leven. We kunnen ze tenslotte moeilijk dwingen om alcohol te gebruiken als ze er zelf geen zin in hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alcohol is al zo normaal geworden dat we niet eens meer in de gaten hebben dat het meerendeel van de mensen zich verdoven .Het is zelfs al zo normaal geworden dat iedereen ervan overtuigd is dat het zo gezellig is en zonder drankje geen ontspannen sfeer kan ontstaan.
De moeite die je nu moet doen om het kind duidelijk te maken dat het zonder drank veel leuker is om jezelf te zijn is een uitdaging ,lijkt mij, voor een ouder die niet of nauwelijks drink.Ik denk door zelf de kinderen een goed zelf vertrouwen en een goed gevoel over zichzelf te geven je al een heel stuk op de goeie weg bent.Geef ze een goed gevoel van eigenwaarde laat ze zoveel mogelijk zichzelf zijn en accepteer dat ze anders kunnen zijn dan dat je zelf bent.Jij bent jij en hun zijn zij.
Het innerlijke gevoel dat ze krijgen van liefde en respekt moet een goeie basis zijn in deze onstabiele tijd.

Toegevoegd na 5 minuten:
ps stomme vraag mischien maar wat is een vg er
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik echt op MOET reageren is de reactie op Dirkbos van Starbles: "beetje overdreven". Eerlijk gezegd: ik dacht dit vroeger ook voor het gemak, maar het is absoluut NIET waar. Nav mijn werk heb ik mij in de materie moeten verdiepen en het volgende op een rij: we praten hier over een legale HARDDRUG die verwoestend (ja: verwoestend) is voor hersens in ontwikkeling. Het is echt dramatisch. Niet alleen het effect maar ook de (opportunistische?) onwetendheid. Een feit blijkt te zijn: voor embyo's en (jonge) kinderen bestaat er geen veilige ondergrens van alcoholgebruik. Het verwoest gewoon onherstelbaar beschadigend. Daarnaast zijn de voorbeelden legio van jongeren die door alcoholgebruik en soft-drugs in schoolcarriere kelderden van VWO naar VMBO of lager: dwz cognitief volledig naar de haaien gaan. De grens van "alcohol na 18 jaar' is het minste wat we als samenleving kunnen doen. Maar heel wat 'dealers' wensen anders! En natuurlijk: als 'kinderen' / jeugdigen willen drinken, wat stop je er aan? Maar het is je pedagogische verantwoordelijkheid je kind te wijzen op wat bekend is en dat het wijzer wezen moet. OOK als jijzelf met (volgroeide) hersenen jezelf graag blootstelt aan de verdoving en de schade. De groepsdruk, stoer zijn, de zuipketen, de hoge prijzen in de horeca. Daartegenover: de alcohol-doden (puur gebruik of onder omstandigheden), de alcohol-verslaafden, de psychiatrie, het FAS, geheugenverlies, Korzakov etc.
Wat je kunt doen is met je kinderen afspreken dat ze niet roken en geen alcohol drinken tot hun 18e, en daarmee 1000 Euro beloning stellen (zeer streng een beetje flexibel mee zijn) of 1x heel erg stoer zijn in jouw nabijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja alles wat je compleet verbied word interesant.
mijn moeder heeft altjd gezegt dat je van roken kanker krijgt en dat het heel vies is bah nooit doen. en hoe harder ze het riep hoe sneller ik het hebben moest.
gevolg toen ik 14 was rookte ik.
ik denk als we er niet zo een belachelijk ding van maken word het dat ook niet.
mijn moeder heeft nooit gezegt dat ik niet mocht drinken, alleen niet te veel.
drank is voor mij dus nooit iets geweest dat ik hebben moest. en heb een hekel aan mensen die drinken. (sorry)

toen ik uiteindelijk voor het eerst ging samenwonen en ik erachter kam hoeveel deze man van zijn bier hielt zag ik steeds ergere dingen gebeuren. ik had geen rijbewijs maar MOEST wel rijden. alles moest wijken voor menseers verslaving en behoefde aan drank.
het heeft mij 4 vreselijke jaren voortgeduurt.

zijn pa is politie agent, en heeft hem altijd ten strengste dingen met drank in het verkeer verboden. gevolg, hij zoop altijd als hij moest rijden.

ik ben het eens dat we onze kinderen op de hoogte moeten brengen van de gevaren.
ik ben oneens met het feit dat we het erin moeten rammen.