Mag een kassajuffrouw de zegeltjes weigeren te geven aan de volgende klant? uitleg:-------->

Ik was net bij de Albert Heijn de kassajuffrouw vraagt, ''Wilt u Efteling zegeltjes''? Ik zeg:''Nee, geeft u maar aan de volgende klant''. Vervolgens zegt de kassajuffrouw dan neem ik ze zelf, waarop de vrouw achter mij boos wordt en zegt''Die, mevrouw zei:'', geef ze maar aan de volgende klant'' ''En dat ben ik''.. Vervolgens krijgen kassajuf en klant ruzie over die zegeltjes. Ik ben maar weggegaan maar er kwam gelijk de vraag bij me op :''Mag een kassajuffrouw de zegeltjes weigeren te geven aan de volgende klant?''
Is het niet ''Klant Is Koning'' ?en moet de kassajuf gewoon de zegeltjes geven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als mij dit eerder op de middag was gebeurd dan was ik direct een goed gesprek aangegaan met de manager... Op zich kan ik me de instructie aan de cassièrres wel voorstellen. Want nog niet zo heel lang geleden was er een run op voetbalplaatsjes en stonden er kinderen van de basisschool te schreeuwen om die plaatjes bij de kassa...

Het beste antwoord

U was enig eigenaar op 't moment dat u de zegeltjes aan de volgende klant gaf. Blijft over dat op dat moment de zegeltjes feitelijk nog (door u, te goeder trouw) in bewaring gegeven waren bij de kassa-juffrouw. Echter omdat u er logisch vanuit ging dat die ze niet zelf zou willen inpikken (want dat is uitermate ongebruikelijk - de rechter spreekt dan van 'redelijkheid') kan de kassa-juffrouw er geen aanspraak op maken. Wat de kassa-juffrouw in feite doet is 't de volgende klant onthouden van de zegeltjes die op dat moment door de enige rechtmatige eigenaar (u) aan die klant waren geschonken.

Geen rechter die de kassa-juffrouw de zegeltjes zou toebedelen. Ze moet net zeuren en gewoon die zegeltjes afgeven. Als ik bedrijfsleider was en ik zou 't vanuit afstandje toevallig gezien hebben, zou ik ingegrepen hebben en excuses hebben gemaakt en die klant driedubbele zegeltjes gegeven hebben of zoiets. En later, als de shift voorbij is van die kassa-juffrouw, die nog eens in 't kantoor een uitbrander geven.

'De klant is koning': daar kan geen aanspraak op worden gemaakt - over zo'n vaag begrip staat niks in de wet.

Edit: 'net zeuren' = 'niet zeuren'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mis. Je bent pas eigenaar als de transactie compleet is. De zegels zijn aangeboden maar je hebt het eigendom geweigerd. Er vind dan geen transactie plaats voor de zegels en ze zijn dan ook niet van jouw maar blijven eigendom van het bedrijf. Op dat moment is het niet meer aan jouw om te bepalen wat er mee gebeurd. Wanneer je aangeeft de zegels wel te accepteren zijn ze wel van jouw en kan je de kassière vertellen ze direct aan de andere persoon te geven (om wat voor reden dan ook). Maar zodra je aangeeft dat je ze niet wil hebben, heb je ook geen recht ze aan een ander te geven. Het blijft een gewone koop transactie in essentie. Het enige verschil is dat de prijs 0 is. Je weigert dus wordt er geen koop gesloten. Je hebt dan ook niet het recht de eigenaar van het product te dwingen de koop met een ander te sluiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, 't eigendom is niet geweigerd. Om de overbodige handeling dat je de zegeltjes zelf aan de volgende klant geeft over te slaan, vraag je dat aan de kassiere. Te goeder trouw verwacht je ook dat dat gaat gebeuren - ik heb ook nog nooit anders meegemaakt. Omdat het zelden voorkomt (zo zelden dat ik 't nog nooit heb meegemaakt en er nog nooit over heb gehoord) dat de kassiere weigert, is 't niet vreemd dat de eerste klant er volledig vanuit gaat dat de kassiere ze netjes aan de volgende klant geeft. Wat de kassiere deed, behoort niet tot 't verwachtingspatroon. Het woord "nee" in "Nee, geeft u maar aan de volgende klant" is natuurlijk niet optimaal gekozen, maar dat doet niets af aan bovenstaande redenatie. Ik durf te wedden dat een rechter 't zelfde zou oordelen, en er waarschijnlijk het redelijkheidsargument erbij zou halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jullie maken het mij moeilijk...wat o wat wordt het Beste antwoord? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die van mij natuurlijk :).

Andere antwoorden (6)

Ze mag ze vast wel weigeren te geven, maar zelf houden zal dan niet de bedoeling zijn. Handig op te lossen door te zeggen: geef ze toch maar en ze dan alsnog aan de ander te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kassajuffrouw mag alleen zegeltjes weggeven aan de klant die een bedrag ervoor 'betaald' heeft, en ze is geinstrueerd om het alleen aan diegene te mogen geven. Een mogelijke manier om dit te omzeilen is door de zegeltjes gewoon aan te pakken en het zelf aan de klant achter je te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat ze niet mag weigeren en zéker niet voor zichzelf houden. In de voorwaarden (zie link) wordt hier iig niets over gecommuniceerd.
Op het moment dat je afrekent zijn het jouw zegels en jij mag er mee doen wat je wilt. Al stop je ze op een plaats waar de zon niet schijnt! Weggeven aan degene die achter je staat is dus zeker niet verboden lijkt mij!
Ik vind het ook niet erg klantvriendelijk en ik kan me niet voorstellen dat een filiaal manager er vrolijk van wordt alshet personeel op deze manier zelf hun punten bij elkaar schrapen. De ouwe toverkol zeg die kassiere!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om even terug te kome op je vraag: ja dat mag zij.

Bij je transactie worden de zegeltjes jou aangeboden omdat dit een voorwaarde was waaronder jij je aankoop hebt gedaan. Jij slaat dit aanbod af. Ookal zeg jij "geef ze maar aan de volgende" dan hoeft zij dit niet te doen. Dadelijk zeg jij geef ze maar aan de derde klant na mij. Kortom, dat hoeft ze niet te doen. Maar mag ze ze dan zelf houden? Dat ook niet, de zegels zijn jou aangeboden, jij hebt deze geweigerd en deze blijven nu eigendom van de supermarkt en niet van de kassajuffrouw. Deze mag ze dus ook niet zelf houden en zou ze terug moeten stoppen in de kassa.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk een rare gang van zake en had iedere weldenkend mens de zegels gewoon aan de volgende klant gegeven. Iedere supermarktmanager had de kassajuffrouw dan ook zeker aangesproken op haar gedrag en de zegeltjes af laten staan. Overigens zou ik ook gewoon weglopen hoor, laat ze maar lekker moeilijk doen over zegeltjes.. Zoveel zijn ze ook weer niet waard. Niet dat je er een heel verhaal over gaat tikken ofzo... ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen ik doe dit dikwijls. indien ze weigert vraag je ze op en geef ze zelf door.Laat het ons niet moeilijk maken voor die mevrouw aan de kassa aub
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo is dat moeilijk. Wat maakt 't nu uit of ze de zegeltjes aan de eerste klant overhandigd of aan eentje die ook al klaar staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk maar 't gebeurt
Als: "Nee, geef maar aan de volgende klant" een ongelukkige woordkeus was dan is het antwoord van de kassajuffrouw dat misschien ook wel geweest. Dit in ogenschouw nemende, volgens mij is het onbehoorlijk van de kassajuffrouw om zelf deel te nemen aan de actie waar die zegeltjes voor zijn. Bij sommige bedrijven kun je daarvoor ontslagen worden.

Formeel gezien zal ze dus mogen of moeten weigeren om ze aan de volgende klant te geven als je niet bereid bent dat zelf te doen omdat het gaat om een overeenkomst tussen de winkel en specifiek een klant (de vraagstelster in dit geval). Zelf de zegels houden is denk ik een andere zaak en onbehoorlijk, zo niet verwerpelijk te noemen.