Hebben computer spelletjes invloed op kinderen?

Ik bedoel maar: Wij speelde vroeger Pac Man. Rennen we nu rond in het donker? Luisteren we naar eentonige electro muziek? Eten we toverpilletjes om de spoken aan te kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk te oud, want het valt niet meer op. Mischien ben ik zelf wel te oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.

Het beste antwoord

ALLES heeft invloed op kinderen, alles wat ze zien, en alles wat ze meemaken. Dus ook computerspelletjes.
Het is echter niet zo, dat spelletjes uit een kind kunnen halen (of er in kunnen stoppen) dat er niet in zit. Een volslagen zachtaardig kind, zal niet agressief worden van een spel waarin heftig geschoten word. Ik zie dat aan mijn meiden, die graag spellen als GTA spelen, maar daar geen cent minder van worden. En met hetzelfde plezier spelen ze Sims of Animal Crossing.

Is een bepaald type ongewenst gedrag echter wel aanwezig (en dan weer met name agressie, wat toch een van de meest evidente nadelige effecten van dergelijke computerspelletjes lijkt te zijn), dan kan een spelletje dat, net als een foute film, een fout boek of verkeerd speelgoed, versterken of accentueren. Sommige kinderen kun je dus beter sommige spellen niet of niet te veel laten spelen.

Overigens kan een kind dat daar de aanleg voor heeft ook verschrikkelijk agressief worden van Pacman (als het steeds maar niet lukt met het laatste stippeltje) of iets schijnbaar zoets als Zelda (als je voor de duizendste keer van hetzelfde laatste platform voor de levelbaas afsodemietert) . Terwijl de eerlijke gevechten waar je steeds sterker uitkomt en je nooit echt doodgaat in Pokemon of een realistischer RPG maar weinig kinderen over de kling zullen jagen.

Verder is de invloed van spelletjes niet groter dan die van televisie, stripboeken, leesboeken, rollenspellen of muziek. Het eventuele gevaar zit hem in een combinatie van het karakter van het kind en de dosis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik kan me er prima in vinden.

Andere antwoorden (5)

Ik denk wel dat het kinderen kan beïnvloeden. Ten eerste heb je de interactieve leerzame spelletjes waar ze leren rekenen, schrijven enz.
en je hebt ook de echte spellen, die jij waarschijnlijk bedoelt. En als ik zie hoe mijn neefje soms met mij speelt, dan zie ik daar wel bijvoorbeeld het geweld van grand theft auto (voorbeeld) in terug. Ik denk dat ze vooral veel na zullen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoor altijd dat vechtspellen kinderen agresief maakt,
ik speel vanaf mn 4 de vechtspelletjes, ik had toen al mn eigen playstation.
Maar ik hou helemaal niet van vechten.
Ik heb nooit ruzie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft zeker invloed, als ik zie hoe mijn neefje van nu 13 er aan toe is na 8 jaar gamen, totaal van de wereld, hij lijkt wel constant stoned, ook andere kinderen die ik veel achter een scherm zie zitten vind ik er altijd nogal stoned, apathisch uitzien...komt ook weinig zinnigs meer uit, behalve dan dat ze kunnen helpen als je computer is vastgelopen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen geloven dat kennelijk, kijk maar naar die heisa om de film St Nicolaas.

Ik denk, dat het bij sommige mensen, maar vooral bij kinderen, de grenzen kunnen worden verlegd, al is het maar een beetje.
Dat zal niet voor iedereen gelden, maar bij mensen die daarvoor gevoelig zijn misschien wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Je gaat hier makkelijk over heen. heb je zelf kinderen of heb je al zoveel levens wijsheid dat je echt denkt dat het zo is. Maar neem nu echt maar aan dat het invloed heeft op vele fronten er is ook al heel veel over gepubliceerd door mensen met heel veel ervaring hierin. In ben geen minner dus ik zal het hier ook niet doen
*ALLES* wat waarneembaar is voor kinderen, heeft zeker weten invloed op die kinderen. Dus ook spelletjes, en ook het weer, en ook het buurmeisje die met de step op de stoep valt.
Mede afhankelijk van de genen hebben die zaken dan meer of minder effect op de mens.