Hoe kun je op een vriendelijke manier een collecte of bedelaar afslaan?

Op de een of andere manier straal ik iets uit van "ik kan geen nee zeggen" ofzo, waardoor alle bedelaars bij wijze van spreken meteen mij in het vizier hebben. Maar als ze me aanspreken kan ik ook echt geen nee zeggen.
Wat is een vriendelijke manier om te zeggen dat je ze niets kunt geven of wilt geven?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie meestal wel of iemand het nodig heeft of niet.. Maar soms zitten er ook tussen waarvan je weet dat ze het niet gebruiken voor iets goeds..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Geen oogcontact maken en door blijven lopen of je niets gehoord hebt. Eventueel kort neeschudden als ze toch beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan ook moeilijk nee zeggen (echt waar), maar ik kijk ze inderdaad niet aan en zeg nee en schud nee en loop snel door.....en kijk niet meer achterom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem5
Was het een man die vroeg voor geld (had 5 euro nodig) voor een bed? Ik heb ook zoiets gehad.
Zo zielig, ik had maar 30 cent bij me dus gaf ik dat aan hem..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als jij een kadootje krijgt?
Komt de gever dan ook controleren of jij het wel
gebruikt voor iets goeds?

Het beste antwoord

In iedere stad klampen bedelaars mensen aan om mee te kunnen in ons kapitalistisch systeem. Je hoeft dus niet te denken dat jij toevallig altijd opvalt, want de kloof tussen rijk en arm wordt almaar groter.

Wat je kan doen: vriendelijk afwijzen is één manier, hen adviseren over waar ze écht hulp kunnen krijgen lijkt mij ethisch gezien nuttiger. Leg hen bijvoorbeeld uit (bij gebrek aan kennis over de Sociale Zekerheid in Nederland kan ik je geen verdere info geven) waar ze terecht kunnen. Bij welke sociale dienst je als dakloze kan aankloppen of wat je moet doen om erkend te worden als thuisloze...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

"Sorry, ik heb geen kleingeld op zak"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gewoon zeggen dat je ze steunt via de bank of giro.
Is voor hun niet na te gaan en het is een vriendelijke afwijzing.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik geef zelf niks aan goede doelen en zolang dat de directeuren van zo n goed doel zoveel verdienen ga ik dat ook niet doen.
Ik vraag me af waar al die duizenden euro s heen gaan die opgehaald worden,want ze zeggen is voor onderzoek maar daar geloof ik niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen contant geld op zak, dat zeg ik altijd, dan druipen ze af. Of gewoon de andere kant op kijken, is lastig want ze hebben het misschien hard nodig, maar dan kun je wel blijven geven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komen altijd op me af: 'Mag ik iets vragen?' Dan zeg ik altijd 'Gelukkig zijn vragen gratis want geld heb ik niet' Dan lopen ze vaak weer snel door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze mij vragen: mag ik iets vragen? Zeg ik soms: "de tijd en de weg, maar verder niet. "
Oftewel: je mag vragen hoe laat het is, of waar iets is, maar niet om geld...
En als iemand echt alleen de weg wou weten, dan zit je goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd een handje kleingeld in mijn zak.

En iedereen krijgt wat.

Als je iets geeft, dan maakt het niet meer uit wat de ontvanger er mee doet.
Het gaat om het geven.
Kleine moeite, groot plezier.

Ik zou dus zeker in jouw geval niet zo'n moeite doen
en mijzelf in allerlei bochten wringen om NIET te hoeven geven.
Maak het jezelf makkelijker en geef gewoon wat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Geld is niet meer en minder dan een facilitair gegeven voor je ontwikkeling.
Kun je dus net zo goed iets goeds mee doen.
En zeker op zulke kleine schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was de vraag toch niet? - van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar woon je momopoyolo? Ga ik even bij je voordeur zitten en volg ik je de hele dag. Lekker zakcentje gaat dat worden. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar zodra mensen ook gewoon kunnen gaan WERKEN voor hun geld dan krijgen ze van mij echt niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik 't ook wel mooi,
"Als je iets geeft, dan maakt het niet meer uit wat de ontvanger er mee doet."
Is er wel eentje om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld geef ik per definitie niet. Ik bied ze soms een boterham aan en die blieven ze dan niet. Ik ga dan mijn zuurverdiende geld niet aan een ander zijn verslaving uitgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel dit de vraag niet was, toch vind ik het een +waard waneer je dit zo doet.
Kan niet voor anderen spreken die het misschien niet kunnen missen of gewoon niets willen geven maar vind het een mooie gedachte dat jij dit wel doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slimshady, dank voor je motivatie.
Je hebt gelijk.
Al die verhalen over wat mensen zelf doen,
zijn geen antwoord op de vraag. Ach, ik begrijp de minnen wel en de reacties ook. Jullie kennen mij toch niet. Ik denk dat "het geven" goed is voor mijn karma, dus is het niet eens helemaal onbaatzuchtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord + van mij, ik denk dat je uiteindelijk het goed is om te geven inderdaad, maar teveel is ook niet goed voor je portomonnee..
Sorry! Geen interesse!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De straatkrantverkoper hier bij de supermarkt is altijd blij als ik eraan kom, terwijl ik nog nooit een krantje van 'm gekocht heb. Ik groet 'm gewoon altijd heel vriendelijk. Ik denk dat dat meer is dan wat hij meestal ontvangt.
En dat is eigenlijk ook wat ik doe met mensen die op straat bedelen, al komt dat niet vaak meer voor, nu ik niet meer in een stad woon.
Een collecte aan de deur, daar geef ik meestal wel iets aan. Hoeveel verschilt wel per doel. Mijn vader zei altijd "ik maak geld over per giro." Dat was ook zo overigens, al geloofde niet iedere collectant dat.
Onze buurvrouw heeft overigens een sticker bij haar deurbel met "geen verkoop aan de deur, geen collectes" o.i.d., dat scheelt ook al wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
collectanten voor allerlei ziektes, zoals de hartstichting, het reumafonds enz zeg ik altijd dat ik niets geef, omdat ik geen dierproeven wil sponsoren.

collectanten voor andere doelen, bedelaars en vooral muzikanten en straatkrantverkopers geef ik overigens wel een kleinigheid.

colporteurs op straat wimpel ik vriendelijk af; sorry, geen interesse, succes nog verder!
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Gebruiken ze dieren voor proeven bij Reuma? Wist ik niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik ga er vanuit dat geld wat ik geef, aangewend kan worden voor onderzoek, en daar vallen dierproeven onder.
daar wil ik geen dubbeltje aan bijdragen.
'Sorry, ik geef alleen aan mensen die ik ken.'
Ik heb het vaak moeilijk als er aan supermarkten mensen staan met foto's van een ziek kindje, want ik kan ook niet goed 'nee' zeggen. Maar toch geef ik niets meer. Je hoort tegenwoordig zo vaak over bedrog in die zaken, dat je 'echt' niet meer van 'nep' kunt onderscheiden. Aan zigeuners en bedelaars geef ik wel eens eten, maar geld geef ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vriendelijk " nee hoor " zeggen met een glimlach en geen rare smoesjes verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een hekel aan bedelaars, ik zeg gewoon nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst moet je realiseren dat jij niets MOET geven.

De bedelaar/collectant vraagt jou een gunst en het is aan jou daarop al dan niet in te gaan.

Smoesjes maken van b.v. ik heb geen geld bij mij o.i.d. vind ik onnodig..gewoon omdat JIJ er vrij in bent wèl of niet iets te geven.

Overigens is bedelen bij wet verboden..dus handelen zij in strijd met de wet.

Tegenwoordig komen er zoveel collectanten aan de deur dat ik mij weleens afvraag of zij er hun beroep van gemaakt hebben.

Ik kijk in het algemeen naar waarvoor gecollecteerd wordt.

Voor het vaak schrikbarend hoge inkomen van een directeur van die 'stichting' hoef ik namelijk niet te zorgen. Ik zeg dat ook tegen de collectant.

Aan onderzoeken i.v.m. allerlei vreselijke ziektes wil ik best mijn bijdrage leveren..maar ik weiger het toch al exorbitante inkomen van een professor op mijn kosten nog eens een extra schep geld toe te schuiven.

Als ik al iets schenk, doe ik dat giraal met daarbij de mededeling dat ik niet accepteer dat er iets van mijn bijdrage aan de strijkstok blijft hangen. En als ze daar niet mee akkoord gaan, zij mijn bijdrage maar moeten terugstorten.

Ik overweeg trouwens een bordje aan/op mijn deur te bevestigen met daarop de tekst dat ik uitsluitend giraal/bank betalingen doe en niets geef aan de collectant.

Want eerlijk gezegd vind ik dat gebedel aan de deur..waarbij uitgegaan wordt dat mensen zo zijn als jij, dus moeite hebben met 'nee zeggen'..volledig uit de tijd is.

Op straat ga ik sowieso nooit in op bedelarij..in welke vorm dan ook..

Ik zeg dan gewoon: Sorry mijnheer/mevrouw..ik geef U niets..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat ook. er zijn soms van die jonge junkies in de stad, ze hebben hun eigenstijl dat vind ik niet erg maar ze doen erg associaal. hun geef ik niks want ik ga zelf naar school en hun moeten dat ook maar doen, ze zijn te lui.

tegen oudere mensen geef ik altijd wel wat, tenminste als ik het echt heb probeer ik het altijd. ik kan een oud opa tje nooit nee zeggen.

verder GAF ik collectanten altijd wat maar dat doe ik dus echt NOOIT meer.
er is in totaal zoveeeeeel geld om water/scholen enz in afrika opgehaald en er is NIETS veranderd? hah sorry maar ik vertrouw ze niet.

dit is verder geen antwoord op jevraag.
je vraagt op een vriendelijke manier? nou sorry maar je hoofd wergdraaien en verder lopen is niet zo vriendelijk.

ga er bij staan en maak even een praatje, vraag hoe het gaat en bied diegene water/boterham/iets aan. je kunt dan zeggen dat je het niet hebt en sorry zeggen., maar je hebt wel wat aangeboden en een praatje gemaakt, en als ik de heledag op een stenen grond zat te bedelen zou ik het wel leuk vinden, vooral als ik wat ouder was ;)

verder over de reacties van: bah ik geef geen geld aan mensen met verslaving ed :

je hebt geenidee hoe iemand aan zoon verslaving komt... je begint iniedergeval niet zomaar... die gene heeft mischien wel een heel moeilijke iets meegemaakt, de reden voor de verslaving? mischien zou je hier over moeten nadenken want je bedelt voor geld, geld heb je nodig voor behoeftes, water eten. als diegenes behoeftes nou alcohol of drugs zijn, betekent dat dat hun geen hulp waardig zijn?

dit is mijn mening dus ik zou het wel snappen als je er niet meeeens bent maar toch (: hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf geef ik ook niet aan bedelaars of collectanten, de goede doelen die ik wil steunen, steun ik op een andere manier.
Nee, geen interesse is meestal mijn antwoord, maar ik zorg voor een open en vriendelijke houding. Maar wel met een uitstraling van wilskracht.
Het kan ook helpen als je zorgt dat je geen oogcontact maakt met betreffende personen.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik niets wil geven zeg ik niks maar steek ik mijn handen in de lucht met de handpalmen naar voren. Dir gebaar laat zien: Nee, ik heb niets (bij mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent vrij om iets te geven of niet.
Vriendelijk zeggen nee ik doe er niet aan mee moet voldoende zijn
En er is verschil tussen een legale collecte,en de bedelaars die aan de winkel staan,je weet niet of die echt arm zijn of gewoon gemakkelijk aan geld willen komen
legale collectes o k maar ik heb geen wroeging meer dat ik de winkelschooiers nooit iets geef,sinds ze er eentje getrappeerd hebben die in de winkel kwam en er ook nog luxe koeken kocht in plaats van brood en er ook nog van iemand iets stal,ze heeft jaren aan de deur gestaan maar nu niet meer,maar dit terzijde
12 jaar geleden
Niet te ruw, of fysiek. Gewoon 5 cent ofso geven, en anders geen klein geld opzak.