Waarom werkt vrolijkheid aanstekelijk?

De meeste mensen kunnen een glimlach niet onderdrukken bij een vrolijk persoon.
En soms lach je tot tranen toe mee, als iemand de slappe lach krijgt, zelfs als je de reden van de lachbui niet kent. Hoe komt dat?

http://www.youtube.com/watch?v=KZyEicVVV2k&feature=related

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Iedereen heeft emoties, en iedereen is tot op zekere hoogte ontvankelijk voor emoties.
Lachen en huilen zijn communicatiemiddelen over de emotie die je hebt, het is bedoeld om te uiten wat voor emotie je hebt.
Het ontvangen van die communicatie maakt dat je (gedeeltelijk) die emotie gaat delen met degene die de communicatie verstuurt.
En dat kan al vanaf een kleine glimlach :-)
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat komt doordat vrolijke mensen een vrolijke sfeer om zich heen hebben, daar ben je ook liever bij in de buurt. wij hebben in onze klas ook vaak de slappe lach, meestal ivm meligheid, maar dat hangt dan op een of andere manier in de lucht. gelukkig is het er!!

groetjes,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-lach-aanstekelijk.24263

Wat mij betreft is de aanstekelijkheid van lachen o.a. goed te verklaren vanuit de werking van spiegelneuronen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo mijn best gedaan om te zoeken of de vraag al eens gesteld was.... Ik heb bij 'zoek' vrolijk en aanstekelijk ingetikt en kreeg geen resultaten.
Ik zie het nu ook onderaan staan, maar dat was niet zichtbaar toen ik de vraag stelde. Ik snap er niets van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde net een verhaaltje gaan typen over spiegelneuronen tot ik jouw antwoord zag. +