Wat is de eerste gevangenis die nederland ooit heeft gehad en heb je daar ook betrouwbare bronnen bij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

De blokhuispoort gevangenis

De Blokhuispoort is een gebouwencomplex dat tot december 2007 dienst heeft gedaan als Huis van Bewaring in Leeuwarden. Het is gebouwd rond het jaar 1500 en staat op de zuid westelijk hoek van de oude binnenstad. Het heeft in de eeuwen vele aanpassingen en uitbreidingen ondergaan en heeft sinds 1580 dienstgedaan als gevangenis. In de vorm die het nu heeft is het complex 130 jaar oud en heeft 180 cellen. De Blokhuispoort kon niet meer voldoen aan de hedendaagse (brand)veiligheidseisen die werden gesteld aan Penitentiaire Inrichting en zou voor €15.000.000 verbouwd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Leuvense poort te ’s-Hertogenbosch is de oudste gevangenis van Nederland. In 1297 werd de poort als Gevangenpoort in gebruik genomen. Eeuwenlang deed ie dienst als stadsgevangenis.
Zie hier voor meer informatie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/84676922/Gevangenis+De+Leuvense+Poort+.aspx
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de eerste link vind ik dit : EINDHOVEN - Huis van bewaring De Leuvense Poort in de binnenstad van Den Bosch bestaat dit jaar precies tweehonderd jaar. dat is heel wat anders dan 1297 natuurlijk. de Kroniek van 's-Hertogenbosch kan ik ook niet vinden online
dus het is niet te checken maar 1297 is erg lang geleden dus van mij zowiezo een + voor de moeite !
Dan moeten we teruggaan naar het eind van de 16e eeuw. Toen werden voor het eerst het Rasphuis (voor de mannen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rasphuis_%28Amsterdam%29
en het Spinhuis (voor de vrouwen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinhuis_%28Amsterdam%29
opgericht.