wie heeft dekoeltrein ter beschikking gesteld op de plek van de ramp met het maleisische vliegtuig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De koelwagens en de locomotief zijn naar alle waarschijnlijkheid gewoon van de Ukraïense Spoorwegen. En ik ben (als tegenwoordig goederentreinmachinist) ook niet verbaasd dat er eerst naar Donetsk gereden werd. Want de machinisten die in die sterk tot afscheiding genegen hoek van het land de lokale spoorlijntjes kennen zijn natuurlijk formeel bij de Ukraïense Spoorwegen in dienst, maar die zullen in de meeste gevallen tegenwoordig niet meer klaar staan om even naar Charkov te rijden. Daarnaast is hun ‘lijnkennis’ misschien nooit zo ver geweest, of is die dat nu niet meer doordat ze niet meer zover komen. Bovendien is er eerst nog sprake van geweest dat de lichamen naar een andere plaats (Marioepol) gebracht zouden worden. Belangrijk is dat de koelwagens voortdurend van stroom voorzien kunnen blijven, dat is niet anders dan bij uw koelkast thuis; daartoe moet de diesel-elektrische locomotief aan de trein gekoppeld blijven, of er moet een aparte dieselmotor met stroomgenerator in een aan de trein gekoppelde generatorwagen aanwezig zijn. Daarvoor is dus voortdurende aanwezigheid van bevoegd en deskundig personeel vereist. Dus men rijdt eerst naar een station met een zgn. depot (een thuisbasis van locomotieven en machinisten) waar de eerste machinist (cq bemanning) de trein kan overdragen aan een machinist die hem over een hoofdspoorlijn naar Charkov mag en wil brengen, waarschijnlijk met een aflossing onderweg door een aan Kiev loyale spoorcollega.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100