Zolang ons wetboek de artikelen majesteitsschennis en Godslastering bevat, is de vrijheid van meningsuiting beperkt. Bovendien mogen we een ambtenaar in funktie niet 'beledigen'. Het laatste betreft een rekbaar begrip.
Dan is er nog de wet op discriminatie. Ook hier zal het vaak discutabel zijn wanneer men over een schreef gaat.
Voorts passen media en fora (al te) dikwijls censuur toe, in geval van ingezonden stukken, reacties enz.. Ook wanneer het geen grof onderbuiks en nietszeggende blubber is!
Het antwoord is dus: Nee. Er is geen sprake van echte vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Zeker niet overal ter wereld. Bij ons gelukkig wel.
14 jaar geleden
Zolang het geen smaad wordt is dat wel toegestaan. Maar soms wordt de uiting van je mening verwijderd,omdat sommigen vinden dat het niet relevant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in nederland hebben we vrijheids van meniningsuiting
wat niet onder vrijheids vanmeningsuiting valt is smalend taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel... Toch geen vrijheid van meningsuiting, als je al die uitzonderingen hebt.
nou eigenlijk '''' script error aivd safe mode censorship 25 word deleted "" begrijp je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou nee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koffie?
AWM
14 jaar geleden
Ja. lekker. Wat suiker en geen melk, svp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge spreekt in raadsels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thee dan?
Overal bestaat de vrijheid van meningsuiting.

Alleen de gevolgen verschillen van plaats tot plaats.

Gelukkig vallen de gevolgen in Nederland vaak wel mee.
14 jaar geleden
Ik zie het zo : vrijheid van mening bestaat.
Vrijheid van uiting van die mening de laatste jaren hier in Nederland minder dan pakweg 20 jaar geleden.
Wél bij je 'inner circle'- de mensen die je goed kent, en die jou kennen, dus ook als het eens wat rottig de strot uitkomt, weten, hoe je het bedoelt. En ook wel anoniem op het internet.
Maar om zo maar je mening rond te bazuinen, ongeacht wie het genoegen heeft het te mogen/moeten aanhoren, dat 'doe' je tegenwoordig duidelijk minder...
Er is een soort heersende mening, een met handschoentjes-aanpakken-mentaliteit, die ervoor zorgt, dat 'negerzoenen' niet meer kunnen als naam voor een jarenoude versnapering....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting bestaat slechts in theorie. In de praktijk valt het behoorlijk tegen. Op je werk kan het uiten van je mening tot ontslag leiden. Als je op straat echt zou zeggen wat je denkt dan loop je risico in elkaar geslagen te worden. Zelf als je thuis je mening geeft, kan je een rotavond hebben of ruzie met je partner, of zelfs een scheiding. In je dagboek mag je gelukkig alles schrijven wat je vind, maar laat het dan aan niemand lezen en doe er een slot op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je slaat even de essentie van vrijheid van meningsuiting over, en dan gaat het over de persvrijheid in een land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook persvijheid is maar heel betrekkelijk. In de eerste plaats is dat maar voor een betrekkelijk klein aantal mensen, in de tweede plaats overleven kranten niet als ze de mening van de gemiddelde burger negeren.
Nee - want er zijn meningen genoeg die men nooit hardop zou kunnen of durven zeggen (wetende dat ze grote consequenties kunnen hebben).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Balkenende norm wel maar in de praktijk mag je alles wel zeggen als je je bek maar houd. Kijk maar naar Wilders, die wordt al vervolgd om dat hij zijn, en de mening van zijn volgelingen, verwoordt. Kijk je kunt het met hem eens zijn of niet maar hem vervolgen....en dat in nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot een zekere hoogte ,als je maar niet te ver gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier op goeievraag niet. Als ik bepaalde vragen stel omdat ik daar interesse in heb dan worden die verwijderd. Bijvoorbeeld bij de vraag; wat zijn de voordelen als Geert Wilders vermoord wordt? kreeg ik veel kritiek en werd de vraag uiteindelijk verwijderd. Dan denk je wel: wat heeft dit met vrijheid van meningsuiting te maken? Omdat de meeste mensen dachten dat ik hiermee mijn mening lied zien (wat niet waar is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op weinig plaatsen wel.
maar zelfs in nederland worden meningen nog wel onderdrukt door de leefgroep van een persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland bestaat een behoorlijke vrijheid van meningsuiting. Helaas wordt door veel mensen dat recht uitgelegd als vrijheid van schelden.
Ik mag ongestraft zeggen dat ik de koningin niet geschikt vind als staatshoofd, maar niet dat ik het een ***wijf vind.
En ik vind dat zeer terecht.
Ik mag ook zeggen dat ik van rechter Jan vind dat hij onder de maat functioneert en/of partijdig is. Ik mag hem niet uitschelden voor boerenlxl ( wat trouwens weer een zeer discriminerende uitlating is voor onze agrariërs).
OP GV is de toepassing van de regels helaas nogal elastisch; ik heb de laatste tijd heel veel vragen verwijderd zien worden terwijl ze binnen de gestelde regels vallen, maar dat wil niet zeggen dat wij hier een K*tmoderatie hebben, alleen maar dat sommige moderatoren de regels niet correct toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die bestaat wel, maar die heeft grenzen nodig.

De crux zit 'm in het woordje Vrijheid. Dat is net zo'n woord als Liefde of Vrede. Je kunt het op verschillende manieren ge- en misbruiken.

Een verslaafde noemt het vrijheid wanneer hij zich ongestoord kan overgeven aan zijn verslaving. Een kind noemt het vrijheid wanneer zijn moeder even niet oplet.

Vrijheid heeft grenzen nodig. Mensen zijn geneigd die grens op te zoeken en er overheen te gaan. Dat noemen we vrijheid. Doen wat je wilt. Maar je eigen wil maakt niet altijd de juiste keuzes.

Bijna iedereen vindt echter dat het absoluut goede niet bestaat. Dat je niet kunt zeggen wat de juiste keuze is. Ze zeggen dan: 'De keuze die je zelf de beste vindt, dat is de beste keuze'. Maar daar hebben de slachtoffers van vorig jaar Koninginnedag niet veel aan, als je zegt dat Karst T. op het moment dat hij op de mensen inreed een keuze maakte die voor hem de beste was. Hij nam heel veel mensen erin mee en ging er zelf aan onderdoor. Was het dan toch de juiste keus omdat hij dat zo zag?

Er bestaat wel degelijk een goede en een foute keuze. En om jezelf te beschermen tegen die foute keuzes moet vrijheid altijd grenzen hebben.