Hebben Turken een eigen manier om de weg te wijzen?

Het gaat vaak verkeerd wanneer een Turk de weg wijst. Meestal ontbreken essentiële delen van de route.

Zoals in Kayseri.
Turk: "Rijd verder op deze weg, en zodra je rechts een grote moskee ziet, neem je de eerste weg rechts."
In werkelijkheid: "Rijd verder op deze weg, SLA RECHTSAF RICHTING MALATYA, en zodra je rechts een grote moskee ziet, neem je de eerste weg rechts."

Of in Istanbul, in een restaurant waar ik vroeg hoe ik bij een bepaalde boekwinkel kon komen.
Turk: "Loop rechtsaf, en na vijf minuten zie je de boekhandel aan je rechterhand."
In werkelijkheid: "LOOP LINKSAF TOT DE EERSTE GROTE STRAAT, loop die rechtsaf in, en na vijf minuten zie je de boekhandel aan je rechterhand."

De delen in hoofdletters waren vergeten.

Dit zijn slechts twee voorbeelden; vergelijkbare missers komen vaker voor.

Hoe komt dit? Is dit specifiek Turks? In Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië overkomt me dit bijna nooit.

Gaan Turken ervan uit dat de ontbrekende delen zo logisch zijn dat ze die niet hoeven te vertellen? Is er iets anders aan de hand?

Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien dan toch handig om een stadskaart mee te nemen volgende keer
hoef je nikssss meer te vragen
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt die onvindbare stratenkaart van deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kayseri.83023 ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft zoiets over Turken ooit een keer in een KIJK of ander wetenschappelijk blad gestaan, als ik me goed herinner...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je je Turks weer eens gaan bijspijkeren! :)

Het beste antwoord

Klopt wat je zegt. Voor Turken gaat het wijzen van de weg heel globaal. Exact wat jij zegt: Ze gaan ervan uit dat de ontbrekende delen zo logisch zijn dat ze het niet hoeven te vermelden.

Dan komt er nog een probleem bij; de taal. Waarschijnlijk hebben ze het in het Engels of Duits moeten vertellen en dat maakt het ook extra lastig.

Doorgaans zijn turken niet zo chronologisch in het vertellen of uitleggen. Veel informatie wordt overgeslagen. Hoe dat komt.....Joost mag het weten.

Ik merk ook dat Turken in Nederland de Hollander vaak zo overdreven vinden. Dat alles in Nederland zo vreselijk geordend en precies is. Dat past niet in de Turkse cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze hebben geen zin om te beantwoorden of vergeten dat, geloof me, het is mij ook gebeurd jou niet dan?trk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf een turk en naar mijn meing lopen ze je dan gewoon in de zeik te nemen (dat doen nederlanders toch ook aan de kust met duitsers) ;)